جمعه 30 شهریور 1403

ارتباط سلامت نوزاد و مراقبت اولیه بهداشتی / نقش محوری پزشک خانواده در سلامت جامعه

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ارتباط سلامت نوزاد و مراقبت اولیه بهداشتی / نقش محوری پزشک خانواده در سلامت جامعه

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ابراهیم نوری گوشکی، متخصص پزشکی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی نوشت: سلامت، اساسی ترین اجزای رفاه فرد و جامعه است، بنیادی ترین عنوانی است که حیات انسان‌ها بر آن استوار است. سلامت مفهوم اساسی در زندگی انسان‌ها دارد هر وقت سخن از سلامت می شود مفهومی گسترده از بعد جسمانی، روانی و اجتماعی مد‌نظر است. سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که هیچ بعدی از سلامت بر دیگری ارجحیت ندارد و رشد، تعالی و رفاه جامعه در گروه تندرستی مردم آن جامعه است و شناسایی عوامل تاثیر گذار و تعیین کننده و مرتبط با آن در سیاستگذاری خرد و کلان جامعه از دیدگاه جسمی، روانی و‌اجتماعی از مسایل اصلی در جامعه محسوب می شود. سلامت، محور توسعه اقتصادی اجتماعی جامعه تلقی می شود. توسعه جوامع بدون وجود انسان سالم امکان پذیر نیست. طبق نظریه سلامت محوری، فردی سالم است که درجات عالی شاخص های سلامت را دارا باشد.

از اوایل دهه 1950، سازمان جهانی بهداشت به منظور ارتقا سلامتی جوامع، برنامه هایی را برای ارتقای مراقبت های بهداشتی اولیه در سراسر جهان پیشنهاد کرده است. از اعلامیه 1978 آلما آتا تا انتشار فعلی اهداف توسعه هزاره، سازمان جهانی بهداشت تلاش کرده است تا سلامت را در کشورهای در حال توسعه از طریق تمرکز بر برنامه های بیماری محور بهبود بخشد. شواهد نشان می‌دهد که ظهور مراقبت‌های بهداشتی از طریق مراقبت‌های اولیه، سلامت را در همه ابعاد آن بهتر ازبرنامه‌های سلامت مبتنی بر بیماری در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.

شواهد بسیار قوی وجود دارد مبنی بر اینکه دسترسی جوامع به مراقبت های بهداشتی اولیه، نتایج خوبی در سلامتی افراد آن جامعه داشته است. از سویی، افزایش نسبت پزشکان خانواده در ارائه مراقبت های اولیه در سطح اول خدمات، در مقایسه با متخصصان احتمالا نتایج سلامتی را بیشتر بهبود می بخشد.

شواهد نشان داده، بین ارایه مراقبت های اولیه و سلامت نوزاد ارتباط وجود دارد. هر چه تعداد ارایه دهنده خدمات سلامت در سطح مراقبت های اولیه بیشتر باشد، مرگ و میر نوزادان و درصد وزن کم هنگام تولد کمتر می شود.

مطالعات متعددی انجام شده است که نشان داده است دسترسی بیشتر به مراقبت های اولیه منجر به تشخیص زودتربیماری و کاهش میزان مرگ و میر کلی برای بیماری های خاص می شود.

در این میان، پزشک خانواده نقشی محوری در دستیابی به کیفیت، اثربخشی هزینه و برابری در سیستم های مراقبت های بهداشتی دارد. برای ایفای این مسئولیت، پزشک خانواده باید خوب آموزش دیده باشد و در مراقبت ازبیمار توانمند باشد و باید مراقبت های فردی و بهداشتی جامعه را ادغام کند.

سلامت افراد جامعه آنقدر اهمیت دارد که حالا سازمان جهانی بهداشت، روز جهانی بهداشت (7 آوریل مصادف با 18 فروردین ماه) را با شعارسلامتی برای همه به جهان در سال 2023 معرفی کرده است تا تاکیدی بر اهمیت سلامت و عوامل موثر بر آن باشد.

امید است باهمت عالی تمام دست اندرکان نظام خصوصا کادر زحمت کش و دلسوز سلامت کشور، خیرین سلامت، سازمانهای مردم نهاد و همکار در برنامه های سلامت و مشارکت سفیران و داوطلبان سلامت بتوان به بهترین شکل ممکن شاهد ارتقای سلامتی تک تک مردم عزیز کشورمان باشیم. روز جهانی بهداشت بر تمامی فعالان عرصه سلامت خجسته باد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید روز جهانی بهداشت سلامتی برای همه دکتر ابراهیم نوری گوشکی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است