یک‌شنبه 8 مهر 1403

ارتقای جایگاه شوراها نیازمند بازنگری در قوانین مجلس است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ارتقای جایگاه شوراها نیازمند بازنگری در قوانین مجلس است

تربت حیدریه رئیس شورای شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ارتقای جایگاه شوراها نیازمند اصلاح وباز نگری در قوانین مجلس است.

تربت حیدریه رئیس شورای شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ارتقای جایگاه شوراها نیازمند اصلاح وباز نگری در قوانین مجلس است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جهانشیری ظهر شنبه در همایش روز ملی شوراها که با حضور فرماندار، شهردار و شوراهای شهر و روستا در محل سالن زنده یاد محمود کریمی دانشگاه تربت‌حیدریه برگزار شد اظهارکرد: متأسفانه کج سلیقگی‌های تعداد محدودی از مسئولین نسبت به بی اعتنایی به جایگاه شورا که بی اعتنایی به مردم و قانون اساسی است جای تعجب دارد، البته بخشی از آن به عملکرد شورا بر می‌گردد که اشراف کامل به قوانین و جایگاه شورا ندارند.

رئیس شورای شهرستان تربت‌حیدریه گفت: بعنوان وکلای مردم باید قوانین و مقررات را در قانون اساسی بدانیم که در اصل 103 آمده؛ استانداران و فرمانداران و سایر مقامات دولتی در چارچوب اختیارات شورا ملزم هستند تصمیمات آنها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: با اصلاحیه‌های که در قانون شوراها آمده جایگاه شوراها به اندازه کافی کمرنگ شده و حتی قوانین شهرداری‌ها از سال 1334 امروز دیگر نیاز شهر و شهروندان و امور شهر را نمی‌تواند رفع کند.

جهانشیری افزود: برای پیشبرد اهداف محلی دست و پا بسته ایم و این به قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

برای قوت گرفتن شوراها در مجلس باید قوانین اصلاح و بازنگری شود

در ادامه علی اکبر کی پور، فرماندار تربت‌حیدریه نیز اظهار کرد: همه مواردی که در فضای جامعه که لازم است مردم از آن بهره مند شوند در قانون آمده و این قانون دست شوراها را باز گذاشته است.

فرماندار تربت‌حیدریه افزود: قرار شد تصدی‌گری دولت کمتر و امور به مردم واگذار شود و این نیازمند تفکر شورایی و همگرایی و انسجام است.

وی تاکید کرد: یکی از موانع پیشرفت شوراها آن است که افراد بر اساس تفکر شخصی و حقیقی تصمیم می‌گیرند لذا در شورا قرار نیست همدیگر را قبول داشته باشند و باید با هم کار کنند.

کی پور بیان کرد: اگر تفکرات فردی در جمع شورا اثرگذار باشد همان اختلافات را بوجود می‌آورد و یکی از بدترین شوراها رقم می‌خورد اما وقتی شوراهای موفق را می‌بینیم حتی از روستا با شهرهای کوچک می‌بینیم از نداشته هایشان کار کردند.

شوراهای شهر و روستا به مسئله معماری اسلامی توجه ویژه داشته باشند

در ادامه حجت الاسلام سید محمد معلمی، امام جمعه تربت حیدریه در همایش ملی شوراها اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا به مسئله معماری اسلامی شهر و روستا دقت لازم را داشته باشند، ساختمانها و نماهای شهری و روستاها نباید شبیه غربی‌ها و اروپایی‌ها باشد و این در حالی است که بهترین نماها را معماری‌های اسلامی دارند.

امام جمعه تربت حیدریه افزود: لازم است شوراها و شهرداری‌ها انگیزه ایجاد کنند که در ارائه پروانه ساخت و پایان کار با رعایت معماری اسلامی تخفیفات ویژه ای قائل شوند.

وی تصریح کرد: شهرها و روستاهای ما به سمت یک بحران ناهنجار فرهنگی حرکت می‌کنند و باید ببینیم در این مراسمات و همایش‌ها تقش شوراها در جلوگیری از این ناهنجاری‌ها و رفع آن کجاست؟ چقدر برنامه ریزی و هزینه می‌کنیم.

حجت الاسلام معلمی بیان کرد: رأی کنسرت و سرود و همایش و پیاده روی هزینه می‌کنیم اما پیوست فرهنگی، دینی و مذهبی آن کجاست؟