پنج‌شنبه 19 مهر 1403

از بازبینی سرفصل دروس تا اجرایی شدن طرح پژوهانه در سال 1403/ خودروی فرمول دانشجویی در راه مسابقات ایتالیا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از بازبینی سرفصل دروس تا اجرایی شدن طرح پژوهانه در سال 1403/ خودروی فرمول دانشجویی در راه مسابقات ایتالیا

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته گذشته اخبار فراوانی از جنس آموزش و فناوری در دانشگاه‌ها منتشر شد که برای دانشجویان حائز اهمیت بود. برای مرور برخی از این اخبار با ما همراه باشید. طرح پژوهانه از سال 1403 باید اجرایی شود / اجرا نشدن آن تخلف برای رئیس دانشگاه محسوب می‌شود وزیر علوم گفت: با توجه به تصویب و بازنگری آینن نامه پژوهانه این طرح باید از سال 1403 اجرایی خواهد شدهزینه‌های...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته گذشته اخبار فراوانی از جنس آموزش و فناوری در دانشگاه‌ها منتشر شد که برای دانشجویان حائز اهمیت بود. برای مرور برخی از این اخبار با ما همراه باشید.

 

 

 

طرح پژوهانه از سال 1403 باید اجرایی شود / اجرا نشدن آن تخلف برای رئیس دانشگاه محسوب می‌شود

وزیر علوم گفت: با توجه به تصویب و بازنگری آینن نامه پژوهانه این طرح باید از سال 1403 اجرایی خواهد شدهزینه‌های پژوهش بالاست و انتظارات دانشجویان ارشد و دکتری هم به حق است، اما بودجه بسیار محدود است و باید این حوزه را مدیریت کنید.

وی افزود: حوزه پژوهشی متفاوت است و تمام قوانین جنبه تشویقی دارد و بودجه این حوزه نیز متفاوت است چرا که سیاست‌های حاکم بر حوزه پژوهش با سایر حوزه‌ها در دانشگاه‌ها فرق دارد.

ضرورت تقویت مقالات فارسی زبان در پایگاه‌های علمی بین المللی

صالحی یکی از این روش‌ها را روش نشر ایده و تولیدات علمی و نشر آثار علمی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از دانشمندان در جهان از طریق نشر آثار با یکدیکر ارتباط برقرار می‌کنند و 5 نفری که در این مراسم امروز تجلیل می‌شوند، یکی از موثرترین اقداماتی که اجرایی کردند، نشر یافته‌های علمی خود بوده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تقویت مقالات فارسی زبان در پایگاه‌های علمی بین المللی تاکید کرد و گفت: امروزه جایگاه زبان فارسی در میان 80 زبان موجود در این دایرکتوری، در رده یازدهم قرار گرفته است.

برگزیدگان المپیاد‌های ملی دانش‌آموزی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شوند

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: برگزیدگان المپیاد‌های کشوری دانش‌آموزی در صورت ادامه تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور، می‌توانند زیر نظر استاد راهبر، از سبد توانمندسازی و حمایتی بنیاد ملی نخبگان برای طی کردن مسیر حرفه‌ای و علمی خود بهره‌مند شوندبه نقل از بنیاد ملی نخبگان؛

سیدمحمدصادق موحد، معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در مراسم تقدیر از مدال‌آوران المپیاد‌های ملی دانش‌آموزی در سال 1401 که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به طرح حمایت از جذب استعداد‌های برتر در رشته‌های اولویت دار کشور، گفت: دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد‌های ملی دانش‌آموزی ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، با معرفی باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دارندگان رتبه‌های 1 تا 100 آزمون‌های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، و علوم انسانی و دارندگان رتبه‌های 1 تا 50 آزمون‌های سراسری ورود به مقطع پایه دانشگاه در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی، مشمولان این طرح هستند.

سرفصل دروس با توجه به نیاز روز جامعه باید بازبینی شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمی‌توانیم سرفصل دروس را مطابق تغییرات روز بازبینی نکنیم و بخواهیم همان سرفصل‌های قدیمی را آموزش دهیم، با توجه به نیاز روز جامعه و و مشاغل آینده سرفصل‌ها را باید بازبینی کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به یکی از چالش‌های آموزش عالی گفت: یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های بخش آموزش عالی این است که مبادا ما آموزش را فدای پژوهش کنیم. باید آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد.

رقابت خودروی فرمول دانشجویی ایرانی با تیم‌های دانشجویی از 80 کشور

قرار است خودروی فرمول دانشجویی ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای رقابت با تیم‌های دانشجویی 80 کشور دنیا رقابت کند.

میرآبادی افزود: ما با ساخت خوردوی رهام نشان دادیم که می‌توان با کمترین امکانات خوردویی بسازیم که سیستم مکانیکی پیچیده‌ای دارد؛ برای ساخت آن 2 میلیارد هزینه کردیم که در این راستا سرمایه‌گذاران خصوصی و مرکز تعاملات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ما برای شرکت در این مسابقات حمایت می‌کنند.

از بازبینی سرفصل دروس تا اجرایی شدن طرح پژوهانه در سال 1403/ خودروی فرمول دانشجویی در راه مسابقات ایتالیا 2
از بازبینی سرفصل دروس تا اجرایی شدن طرح پژوهانه در سال 1403/ خودروی فرمول دانشجویی در راه مسابقات ایتالیا 3
از بازبینی سرفصل دروس تا اجرایی شدن طرح پژوهانه در سال 1403/ خودروی فرمول دانشجویی در راه مسابقات ایتالیا 4