چهارشنبه 18 مهر 1403

استاندار خراسان شمالی: 42 هزار متر مربع فضای آموزشی کم داریم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار خراسان شمالی: 42 هزار متر مربع فضای آموزشی کم داریم

بجنورد_ ایرنا _ استاندار خراسان شمالی گفت: این استان برای رسیدن به شاخص میانگین فضای آموزشی کشور به ایجاد 42 هزار متر مربع فضای آموزشی دیگر نیاز دارد.

محمدعلی شجاعی چهارشنبه‌شب در نشست وزیر آموزش و پرورش با خیران مدرسه‌ساز خراسان شمالی در اسفراین اظهار داشت: ارتقای شاخص های مختلف آموزش و پرورش خراسان شمالی به نگاه ویژه وزارتخانه برای جبران این عقب ماندگی تاریخی نیازمند است.

وی افزود: آورده خیران مدرسه ساز استان، ارزشمند اما اندک است و نمی تواند سهم زیادی از اعتبارات دولتی را جذب این خطه کند، در نتیجه از حرکت بزرگی که در حوزه مدرسه‌سازی در کشور راه افتاده، نفع چندانی نمی توانیم ببریم.

شجاعی با بیان اینکه کمک خیران باید برای مناطق محرم و کم برخودار باشد، افزود: سرجمع کمک خیران و اعتبارات دولتی عمدتا به استانهای بزرگ و برخوردار سرازیر می شود که خواستار اصلاح این رویه نادرست هستیم تا استان های محروم و کم برخورداری چون خراسان شمالی نیز از آن بهره ای ببرند. نماینده عالی دولت در خراسان شمالی، بسیاری از محرومیت های استان را ناشی از محرومیت در بخش آموزشی دانست و افزود: پایین بودن نرخ بهره وری در بخش های مختلف استان به تفاوت نرخ باسوادی استان خراسان شمالی با کشور مربوط است. شجاعی تاکید کرد: برای حرکت به سمت حل این مشکل، قرار است تا دهه فجر امسال با بسیج همه امکانات نرخ باسوادی استان را به متوسط کشوری رساندده و پایان بی سوادی در استان را جشن بگیریم. استاندار خراسان شمالی با اشاره به مصوبه شورای آموزش و پرورش استان برای رفع کمبود فضای آموزشی گفت: شهرداری ها و راه و شهرسازی استان برای واگذاری اراضی به بخش خصوصی برای ساخت مدارس غیر انتفاعی و مدارس دولتی وارد میدان شده اند. شجاعی افزود: از این طریق تا کنون بیش از 13 هکتار زمین در سه شهرستان استان آماده واگذاری به آموزش و پروش شده که این میزان در حال افزایش است.

وی با اشاره به نیاز 42 هزار متر مربعی خراسان شمالی برای رسیدن به میانگین کشوری در سرانه فضای آموزشی گفت: امید داریم بخشی از این نیاز با کمک خیران مدرسه ساز و مردم و بخشی نیز با نگاه ویژه دولت به استان تامین شود. وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه به منظور افتتاح چند طرح آموزشی و نیز حضور در نشست شورای آموزش و پرورش و خیران مدرسه ساز خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*