سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

استخراج آب ژرف فرونشست‌ها را افزایش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
استخراج آب ژرف فرونشست‌ها را افزایش می‌دهد

مقام مسئول وزارت راه وشهرسازی با تاکید بر این‌که باید سیستم آبرسانی کشور بازنگری اساسی شود، گفت: دسترسی به آب ژرف فرونشست‌ها را افزایش می‌دهد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با طرح این پرسش که چه نیازی بوده در فلات خشک مرکزی ایران کارخانه‌های آب‌بر داشته باشیم، اظهار کرد: در این مناطق چاه ژرف حفر کنیم و بعد از آن از اصفهان به یزد، از خلیج‌فارس به اصفهان و... آب منتقل کنیم.

وی افزود: این سیستم آبرسانی نیازمند بازنگری اساسی است.

وی تصریح کرد: این‌که پول مردم صرف یک کارهایی شود که از هزاران چاه شاید یک مورد موفق نشویم، درست نیست. ما دلسوز کشور هستیم، ما هم به فکر مردم سیستان و بلوچستان هستیم و بیخیال کم‌آبی مردم نیستیم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: با تعریفی که از آبهای ژرف داریم یعنی نفوذ آبهای سطحی به زون‌های زه‌کش با پتانسیل زه‌کشی بالا، قطعاً وقتی از یک جایی آب - ژرف - را بالا می‌کشیم میزان مکش و نفوذ بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: حتی سفره‌های سطحی به زیر نفوذ پیدا کرده، در مجرای انتقال آب‌های ژرف قرار گرفته و آب پایین می‌رود. وقتی سطح آب پایین می‌رود قطعا فرونشست زمین را هم خواهیم داشت.