سه‌شنبه 10 مهر 1403

استقرار دیده‌بان در نقاط مستعد آتش سوزی قزوین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استقرار دیده‌بان در نقاط مستعد آتش سوزی قزوین

قزوین - ایرنا - نیروهای دیدهبان با هدف پیشگیری از وقوع آتش سوزی و کمک به دفع و مهار سریع آتش در مناطقی از اراضی ملی استان قزوین که مستعد این حادثه هستند، مستقر می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین عصر شنبه در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان که به منظور بررسی راه های پیشگیری از حوادث آتش سوزی در اراضی ملی ودر کشاورزی برگزار شد، افزود: گشت موتوری در نقاط حادثه خیز نیز از دیگر برنامه هایی است که در تدارک دیده ایم.

علی اکبر اسدالهی اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی های قابل توجه سطح علف های هرز افزایش پیدا کرده است و همین موضوع موجب شده تا به دلیل سهل انگاری انسانی احتمال آتش سوزی در اراضی ملی و مستثنیات افزایش پیدا کند.

این مسوول گفت: بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 70 درصد آتش سوزی های رخ داده بر اثر سهل انگاری کشاورزان و روشن کردن آتش برای از بین بردن علف های هرز در مزارع و باغها بوده است که در همین رابطه کار آموزش جوامع مخلی و کشاورزان را آغاز کرده ایم.

وی اظهار داشت: باید دهیاران نیز در خصوص مهار آتش سوزی ها به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کمک کنند در حالی که برخی مواقع حساسیت و تلاش خاصی از این ناحیه را شاهد نیستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین افزود: باید برای کمک به دفع آتش سوزی اراضی ملی و کشاورزی، دهیاری ها به آتش کوب مجهز شوند و هر روستا حداقل به پنج آتش کوب که تهیه آن نیازمند بودجه قابل توحهی نیست باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: تلاش داریم تا با استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی و تشکل های مردمی و از طریق آموزش و فرهنگ سازی از حوادثی مانند آتش سوزی اراضی ملی و کشاورزی پیشگیری کنیم.

قدرت الله مهدیخانی یادآور شد: در حال حاضر 451 نیروی آتش نشان در استان قزوین به فعالیت می پردازند اما این میزان نیرو به تنهایی برای مهار آتش سوزی های گسترده کافی نیستند و استفاده از تجهیراتی چون آتش برها در مسیرهای اصلی و فرعی می تواند سطح این گونه حوادث را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: 20 مورد از ایستگاه های آتش نشانی در استان مربوط با 30 نیرو مربوط به روستاها هستند.

*س_برچسب‌ها_س*