چهارشنبه 13 تیر 1403

استکی: / برنامه تدارکاتی مربیان کوبایی تیم ملی اشتباه بود

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
استکی: / برنامه تدارکاتی مربیان کوبایی تیم ملی اشتباه بود

سرمربی سابق تیم ملی بوکس ایران گفت: فدراسیون بوکس وظایف خود را انجام داده است و به نظرم برنامه تدارکاتی مربیان کوبایی اشتباه بود، اما باید از آنها حمایت کنیم تا نتیجه بگیریم.

به گزارش "ورزش سه" علیرضا استکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تیم ملی بوکس ایران با توجه به عدم کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس، توضیح داد: در سال‌های 95 - 96 سرمربی تیم ملی کوبایی بود و سپس آقای احدی آمدند که در آن زمان آقای روح‌الله حسینی نایب رئیس بودند. ایشان بارها نشان داده‌اند که به مربی خارجی علاقه و اعتقاد دارد. آن زمان که خیمنز سرمربی بود در قهرمانی آسیا یک مدال برنز گرفت و بعد از آن در بازی‌های آسیایی مربی ایرانی داشتیم که متاسفانه نتیجه نگرفتیم. بعد از آن هم در سال 98 بنده انتخاب شدم که توانستیم نفراتی مثل شه‌بخش، قشلاقی، حبیبی‌نژاد و... را معرفی کنیم. طی 4 سال تلاش زیاد، با کمک مربیان و پیشکسوتان نتایج قابل توجهی کسب شد.

او ادامه داد: در قهرمانی جهان روسیه عملکرد بدی نداشتیم اما بعد از آن در دومین جهانی، یک برنز گرفتیم و یک مدال دیگر هم اگر داوری‌ها نبود کسب می کردیم. برای جهانی سوم اما حاشیه ایجاد شد و با فرار کردن رئیس فدراسیون از ایران ضربه بزرگی به بوکس وارد شد. برنامه‌ریزی ما برای پاریس بود که حداقل سه سهمیه بگیریم و اگر شد مدال کسب کنیم که رئیس فراری فدراسیون بوکس ضربه بزرگی زد. حسینی هم در شرایط سختی ریاست فدراسیون را برعهده گرفت که جا دارد از او تشکر کنیم. الکی از او تعریف نمی‌کنم اما حسینی همه کار برای موفقیت بوکس کرد. تدارکات و همه چیز را به بهترین شکل فراهم کرد و نیازهای مربیان ایرانی و خارجی که آمدند برطرف شد.

سرمربی سابق تیم ملی بوکس ایران تاکید کرد: هزینه‌ای که ما برای این دوره از برنامه‌های تیم ملی کردیم سنگین بود و به نظر من می‌شد به جای مربیان خارجی از مربیان داخل استفاده کنیم. سیاست رئیس فراسیون اما مربی خارجی بود که متاسفانه برنامه‌ریزی آن‌ها برای تدارکات اشتباه بود. برنامه‌ریزی اگر درست بود قطعا در ایتالیا و تایلند بدون سهمیه نمی‌ماندیم. با رفتن رئیس سابق فدراسیون از ایران، بوکس ایران 10 سال عقب افتاد اما حسینی هست و کار می‌کند. او قهرمان آسیا است و شرایط را به خوبی درک می‌کند. به نظرم باید از او حمایت کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا آینده بوکس را روشن می‌بیند، توضیح داد:در بوکس و رشته‌های رزمی یک مربی می‌تواند در 50 روز تفکرات خود را پیاده کند، اما یک مربی به زمان نیاز دارد تا با خلق و خوی نفراتی که در اختیار دارد آشنا شود. قهرمانی آسیا ویترین فونتانا به عنوان سرمربی خواهد بود، اما من بیشتر نگران هزینه‌هایی هستم که می‌شود. 70 درصد این هزینه‌ها را حسینی از جیب می‌دهد و اگر بوکسورهای ما در رفاه بودند و اینگونه هزینه می‌کردیم خوب بود، اما متاسفانه شرایط بوکسورهای ما خیلی خوب نیست. امیدوارم فونتانا که مربی بزرگی است در قهرمانی آسیا که 4 ماه دیگر است نتایج خوبی بگیرد و تحول ایجاد کند. برای مربیان کوبایی همه چیز فراهم است و مهم خود بوکسور و برنامه‌ریزی کادرفنی است.

استکی در پاسخ به این سوال که آیا موافق استفاده از سرمربیان کوبایی برای تیم‌های ملی نیست؟ توضیح داد: مربی تمرین دهنده خیلی بهتر از سرمربی است. ما باید به عنوان تمرین دهنده به آن‌ها پول بدهیم و یک سرمربی داخلی در راس کار باشد. آدم‌های غیر فنی نیز نباید در کارهای آن‌ها دخالت کنند و دنبال تسویه حساب شخصی باشند. سرمربیان داخلی ما در تیم‌های پایه از نونهالان تا جوانان، نفراتی چون محمدی، احدی و مهدی‌پور هستند که مدیریت خوبی دارند. خوشحالی من این است که حسینی فنی و بوکسی است. شرایط را می‌داند و امیدوارم این اتفاقی که افتاد باعث پیشرفت شود.

او در پایان صحبت های خود گفت: پولی که برای مربیان خارجی هزینه می‌شود برای بوکسورها هزینه شود از نظر روحیه آن‌ها را به سطح بالایی می‌رساند اما با توجه به سیاست رئیس فدراسیون، همه ما اکنون حامی مربی خارجی هستیم و از او نتیجه می‌خواهیم. نتیجه پیش رو بسیار مهم است چون فدراسیون هزینه زیادی می‌کند و باید نتیجه بگیریم. البته هزینه‌ها باید با مدیریتی درست انجام شود تا بهتر نتیجه بگیریم.

استکی: / برنامه تدارکاتی مربیان کوبایی تیم ملی اشتباه بود 2