پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اسرائیل در بغرنج‌ترین شرایط به سر می‌برد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اسرائیل در بغرنج‌ترین شرایط به سر می‌برد

یک تحلیلگر صهیونیست اعتراف کرد که رژیم اسرائیل یکی از بغرنج‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، یواف لیمور تحلیلگر سرشناس روزنامه یسرائیل هیوم در یادداشتی در این رسانه عبری زبان نوشت: در آستانه عید پسح (عید پاک یهودیان)، اسرائیل خود را بیش از هر زمان دیگری در چند حلقه گرفتار می‌بیند.

امروز دست و پای اسرائیل در غزه و اهداف غیر قابل تحققش بسته است، در عملیات پیچیده‌ای که در شمال در حال انجام است و هیچ پایانی برای آن در افق دیده نمی‌شود، گرفتار شده است، جریان جهانی سلب مشروعیت از اقدامات اسرائیل دست و پای اسرائیل را بسته است و از یک هفته پیش اقدام ایران که می‌تواند منجر به جنگ منطقه‌ای و حتی جهانی شود هم بر این مشکلات افزوده است.

امروز هیچ کس به حال مسئولین سیاسی و امنیتی اسرائیل غبطه نمی‌خورد، زیرا آن‌ها مجبور هستند تمام این مشکلات را در آن واحد مدیریت کرده و در عین حال به بزرگنمایی اقدامات خود در کاهش این خطرات بپردازند.

در ادامه این یادداشت آمده است، در اینجا ضروری است که بپرسیم، در چارچوب شاخص‌های تصمیم گیرندگان، چقدر بازی‌های سیاسی دخیل بوده و تا چه حد این بازی‌های سیاسی در راستای منافع شخصی ادامه بقای آن‌ها قرار داشته و چه مقدار از آن برای اصلاح زیان‌هایی است که آن‌ها به دلیل شکستشان در هفتم اکتبر انجام می‌دهند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است، آخرین باری که (قبل از اقدام تنبیهی ایران) یک پایگاه اسرائیلی مورد حمله موشکی قرار گرفته بود به جنگ روز کیپور باز می‌گردد، تجربه کسانی که در آن زمان در پایگاه رامات دیوید حضور داشتند اکنون جزو میراث جنگی ارتش اسرائیل شده بود، اما این هفته پایگاه نواتیم مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت.

بدیهی است همه انتظار وقوع چنین امری را داشتند، زیرا می‌دانستند که ایرانی‌ها پایگاه‌های نظامی را هدف قرار می‌دهند و به سوی تاسیسات غیر نظامی حمله نخواهند کرد، از این رو توجه ویژه برای پدافند پایگاه‌های نیروی هوایی صورت گرفت، بدیهی بود که نواتیم به عنوان بزرگترین پایگاه ارتش اسرائیل در کانون توجه پدافندی قرار داشت.

به هر شکل این پایگاه محل استقرار اسکادران‌های اف 35 و اف 16‌ای است، یگان‌های ترابری و اطلاعاتی و حتی رادر‌های پیشرفته آمریکا که اسرائیل عمق زیادی در رصد تهدید‌ها می‌دهد نیز در این پایگاه مستقر هستند.