جمعه 30 شهریور 1403

اسقاط 140 هزار خودروی فرسوده در 6 ماه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اسقاط 140 هزار خودروی فرسوده در 6 ماه

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: در 6 ماهه امسال، 140 هزار خودروی فرسوده اسقاط شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دو برابر افزایش داشته است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مشهدی شریف افزود: پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده 10 آن و همچنین تصویب آئین نامه اجرایی از ابتدای سال 1403، شاهد رشد اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده بوده ایم.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه امسال، حدود 2 برابر سال گذشته و در مجموع 140 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است گفت: 137 هزار دستگاه مربوط به خودرو‌های سواری و وانت همچنین 3 هزار دستگاه یعنی حدود 2 درصد مربوط به خودرو‌های دیزلی مانند کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی بوس اسقاط شده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: برای رونق خودرو‌های دیزلی باید فکری درباره قیمت گواهی اسقاط آنها کرد تا رونق بیشتری بگیرد.

وی در مورد اسقاط موتورسیکلت ها، هم افزود: اسقاط موتورسیکلت حدود صفر است از این رو باید درباره موتورسیکلت، جدول معادل سازی و قیمت گواهی آن تجدید نظر جدی شود و با توجه به آمار بالای میزان موتورسیکلت‌های فرسوده باید نگاه جدی به اسقاط آنها کرد.

مشهدی شریف با اشاره به آمار خودرو‌های جایگزین، گفت: سال گذشته 10 هزار دستگاه در طرح جایگزین ثبت نام کردند؛ امسال 27 هزار دستگاه ثبت نام کردند و تا پایان سال نیز 3 هزار دستگاه خودروی دیگر ثبت نام خواهند کرد که در کل 3 برابر سال گذشته خواهد شد.

وی افزود: تخصیص نیافتن منابع لازم، تسهیلات ارزان قیمت، طرح‌های متعدد و نبود اطلاعات همه ذینفعان از جمله مشکلات طرح جایگزینی است.