جمعه 8 تیر 1403

اشتغال‌زایی 15 هزار نفری در 17 پروژه کلان صنعت نفت / جمع‌آوری گاز‌های همراه به روزانه بیش از 30 میلیون مترمکعب می‌رسد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اشتغال‌زایی 15 هزار نفری در 17 پروژه کلان صنعت نفت / جمع‌آوری گاز‌های همراه به روزانه بیش از 30 میلیون مترمکعب می‌رسد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جواد اوجی صبح امروز (دوشنبه، چهارم تیر) در آیین بهره‌برداری از 17 طرح کلان صنعت نفت با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی همچون کاهش تولید نفت به مرز 2 میلیون و 100 هزار بشکه، ذخیره‌سازی 87 میلیون بشکه میعانات گازی و 25 میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در شناورها، کسری...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جواد اوجی صبح امروز (دوشنبه، چهارم تیر) در آیین بهره‌برداری از 17 طرح کلان صنعت نفت با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی همچون کاهش تولید نفت به مرز 2 میلیون و 100 هزار بشکه، ذخیره‌سازی 87 میلیون بشکه میعانات گازی و 25 میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در شناورها، کسری بودجه 400 همتی و بی‌انگیزگی بالای سرمایه انسانی در صنعت نفت داشتیم، گفت: این مشکلات با همت کارکنان صنعت نفت و حمایت‌های همه‌جانبه رئیس‌جمهوری شهید و پشتیبانی معاون اول ریاست‌جمهوری حل شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 155 پروژه نیمه‌کاره و کلان به ارزش 34 میلیارد دلار طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، تولید نفت کشور از 2 میلیون و 100 هزار بشکه به 3 میلیون و 600 هزار بشکه رسید، ضمن اینکه تولید و ظرفیت پالایش روزانه گاز 53 میلیون مترمکعب، ظرفیت پالایش نفت روزانه 270 هزار بشکه و تولید محصولات پتروشیمی روزانه 13 میلیون تن اضافه شد.

جمع‌آوری گازهای همراه به روزانه بیش از 30 میلیون مترمکعب می‌رسد

وزیر نفت از جمع‌آوری 16 میلیون مترمکعب گاز همراه نفت در سه سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: تا پایان سال این رقم به بیش از 30 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

اوجی با اشاره به افزایش روزانه 18 میلیون لیتری تولید بنزین و 9 میلیون لیتری تولید روزانه گازوئیل طی سه سال اخیر گفت: صنعت نفت در دو سال اخیر به‌واسطه افزایش ظرفیت تولید توانست بالاترین رشد اقتصادی (20 درصد) را در میان دستگاه‌های اجرایی کشور داشته باشد.

وی مقدار درآمد کشور در آغاز به‌کار دولت سیزدهم از محل فروش محصولات هیدروکربوری را 30 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: به همت کارکنان صنعت نفت این رقم در پایان سال 1402 به 65 میلیون دلار رسید. یکی از دلایل این موفقیت اتکا به توان داخلی بوده است، به‌طوری که ما توانسته‌ایم شمار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی همکار با صنعت نفت را از 150 شرکت به 700 شرکت برسانیم.

وزیر نفت بهره‌برداری از طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک گازی پارس جنوبی را یکی از نقاط عطف عملکرد صنعت نفت در سه سال اخیر دانست و افزود: این فاز بیش از 20 سال میان شرکت‌های غرب و شرق جهان دست به دست شد و سرانجام به دست کارکنان صنعت نفت ایران به بهره‌برداری رسید. وزارت نفت در سه سال اخیر بیش از 23 میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفت و گاز کشور را امضا کرده، ضمن آنکه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی این وزارتخانه مصوبه امضای 36 میلیارد دلار پروژه جدید را از دولت دریافت کرده است.

اوجی با اشاره به وقوع سه حمله سایبری و تروریستی در شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی و گازی کشور در سه سال اخیر گفت: این مشکلات با وجود ناترازی‌های موجود به همت کارکنان صنعت نفت هرگز نتوانست امنیت انرژی کشور را به خطر بیندازد.

تصویب و اجرای 6 هزار پروژه مسئولیت اجتماعی

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر 6 هزار پروژه مسئولیت اجتماعی به ارزش 45 همت در وزارت نفت تصویب و اجرا شده است، اظهار کرد: این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود 4 همت بوده است.

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از 17 پروژه کلان بالادست و پایین‌دست صنعت نفت به ارزش 180 همت در هفت استان با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای 15 هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد و سالانه 120 همت سوددهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

اوجی تصریح کرد: با بهره‌برداری از 17 پروژه کلان بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت بیش از 10 هزار بشکه نفت، 7.5 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و 5، 3 میلیون تن محصولات پتروشیمی و 18 میلیون بشکه به تولید و توان ذخیره‌سازی کشور افزوده خواهد شد.

وی با اشاره با تردد روزانه 17 هزار تانکر نفتکش در جاده‌های کشور برای جابه‌جایی فرآورده‌ها نفتی ادامه داد: امروز پروژه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در شمال‌شرق کشور به طول 222 کیلومتر افتتاح می‌شود و تا پایان سال نیز این رقم به 622 کیلومتر خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: با توجه به قولی که در ابتدای امسال به شهید جمهور داده بودیم، تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت از 3 میلیون 600 هزار بشکه به 4 میلیون بشکه می‌رسد، همچنین امسال تولید گاز 34 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و در جمع‌آوری گازهای مشعل که امروز به 16 میلیون مترمکعب رسیدیم این مقدار به 30 میلیون مترمکعب خواهد رسید، همچنین 15 پتروشیمی تا پایان امسال قابل افتتاح خواهد بود و با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها به فضل الهی در سال 1403 رشد اقتصادی گروه نفت و گاز 15 تا 20 درصد و مستمر خواهد بود.