جمعه 10 فروردین 1403

اصلاح قیمت خودرو طبق ضوابط سازمان حمایت / توقف عرضه خودرو در بورس

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اصلاح قیمت خودرو طبق ضوابط سازمان حمایت / توقف عرضه خودرو در بورس

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت ضمن اشاره به اصلاح قیمت خودرو طبق ضوابط سازمان حمایت، گفت: دیگر هیچ خودرویی اعم از وارداتی، مونتاژی و داخلی در بورس عرضه نخواهد شد و فروش از طریق سامانه است.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت ضمن اشاره به اصلاح قیمت خودرو طبق ضوابط سازمان حمایت، گفت: دیگر هیچ خودرویی اعم از وارداتی، مونتاژی و داخلی در بورس عرضه نخواهد شد و فروش از طریق سامانه است.

سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت منتشر شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازیگران مختلفی در صنعت خودرو نقش ایفا می‌کنند با مشورت و مشارکت نمایندگان خودروسازان، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بورس و اوراق و بهادار و... در کارگروه صنعت خودروی شورای رقابت، دستورالعملی تدوین و ابلاغ شد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: این دستورالعمل حتماً به نفع تولیدکننده، بازار بورس و مصرف کننده است؛ در واقع آن زوایایی را که این دستورالعمل می بیند همچون برچسب رقابت دست به دست هم خواهند داد که بازار خودرو به سمت اصلاح برود.

رصد هفتگی بازار خودرو توسط شورای رقابت

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این دستورالعمل این است که هر هفته، هر ماه، هر 6 ماه و هر یک سال می‌تواند خود را به روز کند؛ جلسات کارگروه صنعت خودرو نیز هر هفته برگزار می‌شود و با رصد هفتگی بازار خودرو در صورت پیدا کردن نقصی در این رابطه، دستورالعمل اصلاح خواهد شد.

اصلاح قیمت خودرو بر اساس فرمول سازمان حمایت

توکلی در مورد اینکه آیا خودرو در بورس عرضه خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: بورس یکی از ابزارهاست که از نظر شورای رقابت این ابزار در حال حاضر کارایی خاصی ندارد زیرا مزایده ظلم مضاعف به مصرف کننده است؛ ما باید طوری عمل کنیم که مصرف کننده کالا را با قیمت منصفانه درب کارخانه بخرد.

وی در مورد اینکه این موضوع به معنای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است، گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل‌های فعلی قیمت خودرو مربوط به گذشته است طبیعتاً خودروساز یک زیان انباشته‌ای دارد و به روز نشده و این زیان انباشته باعث شده که خودروساز تمایل چندانی به عرضه خودرو در بازار نداشته باشد؛ وقتی این دستورالعمل اصلاح و سود خودروساز تضمین شود قاعدتاً عرضه بیشتری در بازار خواهد داشت و قیمت واقعی و متعادل خواهد شد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت تصریح کرد: در دستورالعمل شورای رقابت آمده که مبنای تنظیم قیمت خودرو ضوابط قیمت گذاری هیأت تثبیت و تنظیم قیمت‌های سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده است. در دستورالعمل شورای رقابت آمده که مبنای تنظیم قیمت خودرو ضوابط قیمت گذاری هیأت تثبیت و تنظیم قیمت‌های سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده است.

وی ادامه داد: شورای رقابت حق تفیض اختیار دارد بلکه می‌گوید مبنای عمل تعیین قیمت محاسبات سازمان حمایت است زیرا این سازمان سود و ضرر دقیق را بررسی می‌کند.

زیان انباشته را نباید از مصرف کننده گرفت

توکلی افزود: نمی‌توانیم بگوییم قیمت خودرو در کارخانه مثلاً 100 میلیون تومان، در بازار آزاد 600 میلیون تومان و در بورس 500 میلیون تومان است پس قیمت خودرو کاهش یافته است؛ خیر اینگونه نیست. در حقیقت شما قیمت یک کالایی که از نظر ارزش و استاندارد 500 میلیون تومان نیست را به مصرف کننده 500 میلیون تومان می‌فروشید و مصرف کننده هم خوشحال است که ارزان خریده است.

وی ادامه داد: شورای رقابت با بررسی ابعاد مختلف ماجرا، اعلام کرده که قیمت را بر اساس قیمت تمام شده و سود منظم خودروساز، تنظیم می‌کند، پس دیگر خودروساز ضرر نمی‌کند.

توکلی تصریح کرد: همچنین باید اشاره شود که قرار نیست زیان انباشته‌ای که خودروساز از قبل داشته را از مصرف کننده گرفت؛ در حالی که هم اکنون در بورس عملاً این اتفاق می‌افتد و مشخص است که مابه التفاوت قیمت کارخانه به جیب چه کسی می‌رود.

هیچ خودرویی دیگر در بورس عرضه نمی‌شود / فروش سامانه‌ای خودرو

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در مورد نحوه عرضه خودرو و بازگشت به سیستم قرعه کشی، اظهار کرد: شورای رقابت تدبیر کرده که با افزایش عرضه دیگر قرعه کشی نداشته باشیم اما در اوایل راه که هنوز عرضه افزایش نیافته است، قرعه کشی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی عرضه افزایش یابد و بعد از تنظیم بازار خودرو، دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.

توکلی اظهار کرد: خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل انحصاری تشخیص داده شده و بنابراین هیچ یک از خودروها دیگر در بورس عرضه نمی‌شوند تا زمانی که وضعیت متعادل شود.

وی در مورد ریزش بورس پس از اطلاعیه شورای رقابت نیز گفت: کارشناسان و صاحبنظران عجولانه و هیجانی رفتار کردند؛ تقاضا داریم که دستورالعمل شورای رقابت را دقیق بخوانند.