دوشنبه 2 مهر 1403

اصلاح نژاد گاو هلشتاین راه حلی برای افزایش تولید شیرخام

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اصلاح نژاد گاو هلشتاین راه حلی برای افزایش تولید شیرخام

مهدی مسعودی، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در نشست خبری امروز گفت: شورای سیاست گذاری نمایشگاه دام و طیور کشور با عضویت 25 تشکل و اتحادیه ملی به همراه وزارت جهاد کشاورزی، معاونت تولیدات دامی و کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران مدیریت می‌شود.

به گفته او، پس از 3 دهه قرار است پنجمین جشنواره ملی گاو هلشتاین ایران برگزار شود. این جشنواره محلی برای نمایش توان ژنتیک دامداران داخلی بوده که از سوی یک داور بین‌المللی مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

مسعودی ادامه داد: برگزاری نخستین همایش ملی صنعت طیور گوشتی کشور و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت در این نمایشگاه از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه علم ژنتیک در صنعت دام و طیور با سرعت بالا در حال پیشرفت است، افزود: هر سال یا هر دو سال یک بار چنین نمایشگاه‌هایی در سطح بین‌المللی برگزار شده و توانمندی‌های جدید صنعت دام در حوزه ژنتیک که منجر به افزایش تولید و بهره وری می‌شود، به نمایش در می‌آید.

مسعودی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اصلاح نژاد گاو هلشتاین در تولید شیرخام و گوشت قرمز افزود: با اصلاح نژاد دام، اگر صنعت دام شیری رونق یابد، قطعا به تامین گوشت کشور هم کمک می کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: بنابر آمار در سنوات قبل هم 100 تا 150 هزار تن کمبود گوشت کشور از طریق واردات تامین می شد که تا قبل از تخصیص ارز به واردات مشکلی نداریم، اما با تخصیص ارز دولتی، واردات گوشت برای واردکنندگان جذابیت دارد.

او با بیان اینکه امسال مشکلی در تامین مرغ نداریم، افزود: سال گذشته به قدری مشکلات تامین مرغ داشتیم که بخشی از مرغ مورد نیاز از طریق واردات تامین شد، اما در سال گذشته با جدی گرفتن تشکل های تولیدی و برگزاری جلسات مستمر قرارگاه امنیت غذایی، صادرکننده گوشت مرغ شدیم که متاسفانه مجدد به خاطر بحث های تنظیم بازار، صادرات متوقف شد.

مسعودی گفت: در صنعت مرغداری بشدت در تامین ذرت، کنجاله سویا و واکسن به واردات وابسته هستیم، همچنین سال گذشته در واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه وابسته هستیم و نکته بعدی سالن های پرورش مرغ گوشتی فرسوده هستند که بهسازی و نوسازی سالن های پرورش مرغ گوشتی بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است، نمایشگاه دام و طیور 20 تا 23 آذر ماه 1403 در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی