یک‌شنبه 8 مهر 1403

اصلاح و احیای مراتع از برنامه‌های محوری منابع طبیعی زنجان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اصلاح و احیای مراتع از برنامه‌های محوری منابع طبیعی زنجان است

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اصلاح و احیای مراتع، یکی از برنامه‌های محوری این اداره کل برای تقویت مراتع به شمار می‌رود و اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.

خلیل آقاجانلو روز سه‌شنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: قرق، کودپاشی، بذرپاشی و کپه‌کاری از مهمترین اقداماتی است که همه‌ساله از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین اعتبارات استانی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های خوب در سال‌های اخیر، پوشش گیاهی در برخی از مراتع این استان مطلوب ارزیابی می‌شود.

آقاجانلو تاکید کرد: جوامع محلی به عنوان ذینفعان اصلی مراتع می‌توانند در حفظ این نعمت‌های الهی و عرصه‌های ملی، گام‌های موثری برداشته و از نابودی مراتع جلوگیری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه بهره‌برداران با توجه به ظرفیت پروانه نسبت به چرای دام اقدام کنند، گفت: بهره‌برداری از مراتع بر اساس پروانه چرا بوده و افراد ذینفع طبق سال‌های گذشته شناسایی شده و پروانه چرا با در نظر گرفتن ظرفیت مرتع، صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: جوامع محلی برای جلوگیری از تخریب مراتع و عرصه‌های ملی، ظرفیت چرای دام در مراتع را رعایت کنند.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: ورود و خروج دام در مناطق ییلاقی به طور کامل کنترل می‌شود و در مناطق روستایی نیز این امر با کمک گزارش‌های مردمی و گشت‌هایی که در عرصه حضور دارند، رصد می‌شود.

وی با اشاره به نقش اثرگذار دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در کنترل چرای دام و ممانعت از ورود دام مازاد به مراتع، افزود: با تلاش همکاران اداره کل درصدد هستیم تا ساکنان مناطق مختلف را با دیگر ظرفیت‌های مراتع آشنا کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مراتع علاوه بر تامین علوفه دام‌ها می‌توانند نقش موثری در حفظ آب و خاک، اکوتوریسم (طبیعت‌گردی)، مسائل زیست‌محیطی و کشت گیاهان دارویی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت آزمایشی و ترویجی، کاشت گل محمدی به صورت دیم در زنجان آغاز شده است.

*س_برچسب‌ها_س*