دوشنبه 23 مهر 1403

اطلاعات هواشناسی در پیشگیری از اتفاقات غیرمنتظره خیلی کمک می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اطلاعات هواشناسی در پیشگیری از اتفاقات غیرمنتظره خیلی کمک می‌کند

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اطلاعات دقیق و به موقع هواشناسی کمک بسیاری در پیشگیری و کنترل اتفاقات غیر منتظره می‌کند.

احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در دیدار مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با وی اظهار داشت: اگر اطلاعات هواشناسی در جریان سیل دی ماه جنوب این استان نبود شاید خسارات جانی و مالی زیادی در این منطقه ایجاد می شد.

وی ادامه داد: این سرعت عمل و دقت با وجود کمبود زیرساخت های لازم هواشناسی روی داد که با توجه به اهمیت و نقش این سازمان در حفظ جان و مال مردم باید زیرساخت های مورد نیاز آن به درستی تأمین شود.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: هر چقدر سازمان هواشناسی کشور برای توسعه زیرساخت های هواشناسی این استان هزینه کند، معادل آن را نیز استانداری پرداخت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: 2 ایستگاه سنجش گردوغبار در زاهدان و زابل برای پهناور ترین استان کشور کافی نیست و باید تلاش کرد ایستگاه های پایش هواشناسی در حوزه های مختلف سیستان و بلوچستان گسترش و افزایش یابد.

موهبتی خاطر نشان کرد: ادامه دالان باد سیستان مناطق میرجاوه، روتک، کوهک و تا پایین تر از شهر سراوان کشیده می شود، همچنین دالان غربی دلگان، لاشار و بمپور و سراسر نوار غرب را درگیر می کند. از طرفی پهنه گرد و غبار خیز سوم سیستان و بلوچستان در نوار ساحلی و شهرستان های کنارک، چابهار و دشتیاری قرار دارد.

وی با بیان اینکه گرد و غبارهای منطقه دشتیاری بسیار ریز بوده و اثرات مخاطره آمیز زیادی بر سلامت انسان دارد، افزود: باید اداره هواشناسی شرایط پایش پارامترهای جوی به ویژه گرد و غبار در این منطقه را فراهم کند.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هواشناسی این استان گزارشی از وضعیت موجود و نیازهای سخت افزاری خود آماده کند و با هماهنگی حوزه مدیریت استانداری و سازمان هواشناسی کشور زمانی را برای دیدار با رئیس سازمان هواشناسی کشور تنظیم نماید تا مشکلات زیرساختی هواشناسی این استان به صورت مشترک از طریق این سازمان و استانداری پیگیری و حل شود.

موهبتی تصریح کرد: با مساعدت دولت 50 درصد اعتبارات توازن منطقه ای به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که سعی می کنیم همگام با سازمان هواشناسی، از این اعتبارات برای توسعه هواشناسی این استان هزینه شود.

وی بیان کرد: شرط ما برای تخصیص اعتبار، همکاری و تخصیص 2 طرفه اعتبار است به این معنی که هر چقدر سازمان هواشناسی کشور برای توسعه زیرساخت های هواشناسی سیستان وبلوچستان هزینه کند، معادل آن استانداری این استان پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: هم اکنون 12 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی، هشت ایستگاه خودکار و 9 ایستگاه اقلیم شناسی در این استان فعال است که برای رسیدن به استانداردهای لازم باید بیش از 60 ایستگاه جدید تأسیس شود.

محسن حیدری ادامه داد: علاوه بر این باید تعداد ایستگاه های جو بالای سیستان و بلوچستان که وظیفه پایش پارامترهای هواشناسی در لایه های جو را برعهده دارد از یک ایستگاه به سه ایستگاه افزایش یابد و حداقل 2 رادار هواشناسی در جنوب و شمال این استان راه اندازی شود.

وی افزود: با گسترش شبکه دیده‌بانی و توسعه زیرساخت های هواشناسی، پیش بینی های جوی بهبود یافته و آمادگی ما برای مقابله با مخاطرات آب و هوایی بیشتر می شود.

مدیرکل اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان در سال 98 چهارمین استان کشور از نظر رشد ریزش های آسمانی شد به طوریکه برای نخستین بار در چند سال اخیر بیش از سه درصد از مساحت آن شرایط ترسالی را تجربه کرد.

وی بیان کرد: بررسی یکساله شاخص های خشکسالی خیلی کارآمد نیست و نمی توان واقعیت شرایط خشکسالی را بیان کند برای این منظور در سازمان هواشناسی شاخص 10 ساله نیز تهیه می شود.

حیدری تصریح کرد: بر اساس شاخص 10 ساله SPEI حدود 96 درصد از مساحت سیستان و بلوچستان با درجات مختلفی از خشکسالی مواجه است و تنها چهار درصد از مساحت این استان از خشکسالی خارج شده است.

وی افزود: بر اساس خروجی شاخص 10 ساله خشکسالی هیچ قسمتی از سیستان و بلوچستان ترسالی ندارد و هنوز زمان زیادی برای جبران کسری های بارش این استان و خروج از خشکسالی باقی است.

مدیرکل اداره هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در بررسی که در اداره کل هواشناسی این استان انجام شد تعدادی از شهرهای این منطقه در وقوع برخی پدیده های جوی و پارامترهای اقلیمی جزو ترین ها در کشور هستند

وی خاطر نشان کرد: تاکنون سردترین دمایی که در سیستان و بلوچستان ثبت شده منفی 22 درجه سلیسوس بوده که در زاهدان روی داده و گرمترین دما با 52 درجه سلسیوس در راسک ثبت شده است.

*س_برچسب‌ها_س*