جمعه 1 تیر 1403

اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها / روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است!

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها / روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود به انتقاد از طیف رادیکال جبهه اصلاحات پرداخته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه 26 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که در ستایش تخصص سالاری، جایگاه مشاور و مدیر چالش رئیس‌جمهور در میزهای تخصصی، آفت سیاست‌زدگی گریبانگیر میراث باستانی ایرانیان و نامزدها باید درباره سیاست‌های اقتصادی خود روشنگری کنند! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی چهره ها و رسانه‌های جریان اصلاح طلب تاکید دارند که تناقض راهبردی اصلاح طلبان از تحریم انتخابات مجلس تا دعوت به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، کار این جریان برای اقناع بدنه اجتماعی خود برای مشارکت در انتخابات 8 تیرماه را سخت و دشوار ساخته است.

در این زمینه رحمان قهرمان پور طی گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب هم مهین با تاکید بر سخت بودن اقناع پایگاه رای اصلاح طلبان می گوید:

اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 حضور نداشتند و در انتخابات مجلس دوازدهم (اسفند 1402 و اردیبهشت 1403) نیز رای ندادند، اقناع پایگاه رای‌شان که برخلاف رویه سال‌های گذشته پای صندوق رای بیایند، اصلاح‌طلبان پیش از این به پایگاه رای خود گفتند که رای دادن فایده ندارد و خیلی مؤثر نیست. اما الان در فرصت کم باید پایگاه رای خود را قانع کنند که شرایط متفاوت شده و می‌شود امیدوار بود. این روند زمان‌بر است. ضمن اینکه ما به طبقه رای‌دهنده طبقه شهری می‌گوییم رای‌دهنده آگاه سیاسی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اخبار دارد و باسواد است. در نتیجه اقناع او در این مورد که چرا اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند برخلاف رویه سه سال گذشته در انتخابات شرکت کنند، سخت است. پرسشگر و آگاه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکیان علی رغم شروع خوب در ادامه روند انتخابات به دست انداز خورده تصریح می کند، در حال حاضر و مرحله دوم انتخابات که بحث‌های کارشناسی و گفت‌وگوها در جریان است، دیدیم که آقای پزشکیان به دست‌انداز خورد. عده‌ای می‌گویند ایشان آقای حسین عبده‌تبریزی که طرفدار اقتصاد بازار است را در یک سمت خود و آقای احمد میدری که نهادگراست و دیدگاه‌های متفاوتی دارد را در سمت دیگر نشانده است، این پرسش‌ها طبیعت رای‌دهندگان طبقه متوسط است.

روزنامه آرمان‌ملی نیز از نداشتن نقشه راه توسط پزشکیان گلایه کرده و نوشته است:

هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی کاندیدای ریاست جمهوری دیده نشده است. البته با توجه به انتخابات ناگهانی این موضوع زیاد غیرطبیعی نیست هر چند اگر احزاب به صورت جدی در ایران فعالیت می‌کردند در چنین مقاطعی با چنین چالش‌هایی مواجه نمی‌شدیم. امروز به‌طور متوسط درهر خانواده یک جوان‌تحصیلکرده وبیکار وجود دارند که باخطر افسردگی اعتیاد ومهاجرت اجباری روبه‌رو هستند. سوال این است که برنامه‌های آقایان بر اشتغالزایی وکارآفرینی چیست؟ کارآفرینی با یک میلیون تومان دیگر طنزبودن خود را از دست داده وباید چاره دیگری اندیشیده شود. اعتیاد به اقلام جدید و خطرناک کاهش سن اعتیاد به 14 سال باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرند.

روزنامه اعتماد نیز خواهان تغییر تحولات فکری در پزشکیان برای اجرای سیاست‌های هسته سخت اصلاحات در حوزه دیپلماسی شده و می‌نویسد:

دولت چهاردهم باید توجه داشته باشد مجموعه تحولات و ظرفیت‌های سخت و نرم‌افزاری ایران به گونه‌ای رقم خورده است که نه نگاه به شرق و نه توسعه روابط منطقه‌ای به فرض وقوع، کشور را از روابط با غرب بی‌نیاز نخواهد کرد! بلکه شرق، غرب، کشورهای منطقه و همسایگان همه مکمل یکدیگرند و وضعیت اقتصادی ایران و مخصوصا نیاز به فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی برای جبران خروج ما از بازار انرژی بین‌المللی و لطمه‌ای که بر اثر تحریم‌ها و سوءمدیریت به حجم اقتصادش خورده، بدون شک کاهش تنش با غرب و عادی‌سازی روابط با آنها تا حداقل بتوان هم از ظرفیت‌های احتمالی آنها بهره برد و هم با کاهش مزاحمت‌های آنان از ظرفیت‌های همسایگان و شرق بهره برد، از ضروری‌ترین اقدامات است و این عملی نخواهد شد الا با اتخاذ راهبرد توازن در سیاست خارجی و تنش صفر با جهان!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود ضمن انتقاد از طیف رادیکال خود تاکید کرده اند یکی از دلایل عدم آمادگی کاندیدای اصلاح طلبان در روند انتخاباتی خود، به دلیل عدم آمادگی کلیت جبهه اصلاحات بوده است.

این افراد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پزشکیان و مجموعه اصلاح طلبان ایده و برنامه خاصی را برای جلب و جذب افکارعمومی در چنته ندارند، تصریح می کنند این مساله موجب کلی گویی ها در تبلیغات انتخاباتی شده و جریان اصلاحات را با ادعای روشنفکری و نخبگانی به شرایط توده ای تنزل داده است.

منتقدان درونی جبهه اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه راهبردهای تحریمی و رادیکال در جبهه اصلاحات باعث دور افتادن جریان اصلاحات از فهم دقیق شرایط جامعه شده تصریح می کنند، عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد و در شرایط غافلگیر کننده انتخابات زودرس، جریان اصلاحات با بحران ایده های ایجابی مواجه شود.

اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها / روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است! 2
اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها / روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است! 3
اعتراض صریح اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد رادیکال‌ها / روزنامه هم‌میهن: پزشکیان به دست انداز سختی خورده است! 4