شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعطای جایزه بزرگ البرز 1401 به 60 برگزیده

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
اعطای جایزه بزرگ البرز 1401 به 60 برگزیده
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، نشست خبری جایزه بزرگ البرز عصر روز گذشته با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد البرز در مکان آن بنیاد برگزار شد.

وی در ابتدا ضمن اشاره به ماجرای تأسیس بنیاد البرز گفت: این بنیاد 60 سال پیش توسط مرحوم حسینعلی البرز بنا نهاده شد. ایشان در این راستا تمام اموال خود را وقف کرد و اموال خود را نه با ارث پدری بلکه از محل تلاش‌های خود به دست آورد. مهم‌ترین هدف ایشان، شناسایی و حمایت از نخبگان علمی بود. ایشان حتی مبدع وام دانشجویی و وام اشتغال کار بود که به دانشجویان اعطا می‌کرد منتها نام این وام‌ها را وام شرافت گذاشته بود، چرا که معتقد بود باید این قشر مورد تکریم قرار گیرند؛ لذا اگر دانشجویی توان بازپرداخت نداشت، او را همراهی می‌کرد. پس از مدتی با تدابیری که اندیشیدند، این وام‌ها را حذف کردند و صرفاً متمرکز بر جایزه بزرگ البرز شدند.

ارشدی افزود: جایزه بزرگ البرز از همان ابتدا به عنوان بزرگ‌ترین جایزه علمی شناخته می‌شد که با اتکا بر سنت وقف حسنه کار خود را پیش برد. درصد جایزه‌ای که در این فرآیند به اساتید، نخبگان، مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان داده می‌شود، بسیار بیشتر از سایر جوایز علمی ما در کشور است. امتیاز این بنیاد آن است که نهادی دولتی یا نیمه‌دولتی نیست بلکه به صورت مستقل فعالیت می‌کند و محل درآمدش از اجاره‌بهای حاصل از رقبات و یا مراکز وابسته به آن بنیاد است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: تا قبل از سال 90 بنا نبود اختتامیه به صورت برگزاری همایش صورت گیرد، اما به دلیل اینکه برگزاری همایش به خودی خود سبب تبلیغ و ترویج سنت‌های دینی و ملی از جمله سنت وقف و معرفی نخبگان علمی است، بنا شد از سال 90 اختتامیه به صورت همایشی برگزار شود و طی مراسمی از برگزیدگان تجلیل شود. در طی این 10 سال نیز 9 همایش ملی و هشت همایش استانی برگزار کردیم و در مجموع به حدود 1500 نفر از نخبگان در بخش‌هایی که عرض شد، جایزه بزرگ تعلق گرفت.

وی درباره جایزه بزرگ البرز 1401 گفت: شورای سیاستگذاری بنیاد به مناسبت شصتمین سال تأسیس بنیاد البرز تصمیم گرفت از 60 نفر به عنوان برگزیده تجلیل کند. مبلغی که برای امسال در گرفته شد، در مجموع 4 میلیارد تومان است. در نهایت طی مراسم اختتامیه که روز چهارشنبه در هتل ارم و با حضور حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد، از 5 دانشمند با مبلغ هر نفر 220 میلیون تومان، 5 مخترع با مبلغ هر نفر 70 میلیون تومان، 7 طلبه با مبلغ هر نفر 50 میلیون تومان و 43 دانشجو با مبلغ هر نفر 43 میلیون تومان شامل 10 نفر از رشته‌های علوم پزشکی و 33 نفر از رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی و انسانی تجلیل به عمل خواهد آمد. در نیمه دوم سال هم بناست از برگزیدگان بخش دانش‌آموزی با مبلغی حدود هر نفر 10 میلیون تومان قدردانی شود.

ارشدی امتیاز دیگر جایزه بزرگ البرز را در کشف، شناسایی و معرفی نخبگان به عرصه علمی کشور معرفی کرد و گفت: می‌توانیم اذعان کنیم هیچ همایش و جایزه‌ای به اندازه این بنیاد بستر مناسب برای معرفی نخبگان به جامعه علمی کشور نیست و همه اینها را مدیون دغدغه‌های بنیان‌گذار آن هستیم. اگر بخواهیم رزومه‌ای از فعالیت‌های هر یک از این برگزیدگان ارائه کنیم، مشاهده خواهید کرد که هر کدام از آنها دارای سابقه بالای علمی و پژوهشی هستند و البته این رزومه‌ها را در اختتامیه همایش آنها را در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار خواهیم داد.

رحمت ستوده، استاد فنی دانشگاه تهران و برگزیده بخش نخبگانی جایزه البرز 1400 در ادامه این نشست گفت: در مورد شخصیت‌های بزرگی همچون حسینعلی البرز باید از هر ابزاری همچون پژوهش، تولید فیلم و هر آنچه زوایای پنهان کار ایشان در امر وقف علمی را نشان می‌دهد، استفاده کرد.

وی ادامه داد: به ندرت مجموعه‌هایی را داریم که بتوانند تا این اندازه عمر طولانی داشته و به کار خود ادامه دهند، توسعه دانش‌بنیان تنها راه ما برای ساختن آینده کشور است، این‌که بگویند ما کشور نفت هستیم، به ما توهین است زیرا ما کشوری سرشار از نخبه هستیم.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت 60 ساله بنیاد البرز به خوبی استفاده کنیم، اگر در طول این سال‌ها مجموعا 10 هزار نفر توسط این مجموعه معرفی شده باشند نشان می‌دهد ما با یک مجموعه و با یک ظرفیت بزرگ روبه‌رو هستیم و نباید از این مهم غافل شویم. این ظرفیت باید در یک جا جمع شود تا با هم‌فکری افراد بتوان اتفاقات خوبی رقم زد و نخبگان از رفتن پشیمان شوند.

در پایان این جلسه از تندیس، نشان و پوستر جایزه البرز 1401 رونمایی شد.