دوشنبه 16 مهر 1403

افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک / ضرورت آسیب‌شناسی برای کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه زیست‌فناوری کشاورزی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک / ضرورت آسیب‌شناسی برای کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه زیست‌فناوری کشاورزی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در آئین افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: همانطور که بیوتکنولوژی و ژنتیک در همه‌گیری تشخیص و درمان کرونا نقش مؤثر خود را به نمایش گذاشت، در مقطع کنونی باید درخدمت امنیت غذایی و حل مشکل کم‌آبی قرار بگیرد.

وی با اشاره به جایگاه علم و فناوری در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: علم قدرت است و اسلام هر زمان قدرت داشته است، تمدن‌ساز شده است؛ زیرا علم و فناوری و نخبگان و دانشمندان از عوامل تمدن‌ساز هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز عوامل مؤثر تمدن‌ساز مورد تأکید واقع شده است.

محمدی افزود: ما می‌توانیم با تقسیم کار میان مراکز آموزش عالی داخلی و مؤسسات مراکز آموزشی خارجی و نیز استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه‌های علم به ویژه حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری شگفتی‌آفرین باشیم.

او فناوری را گره‌گشای مسئله اشتغال دانست و اظهار داشت: ما در حوزه کشاورزی مسائل متعددی داریم که این مسائل ایجاد زمینه اشتغال برای محققان و جوانان با استعداد کشور با استفاده از تکنولوژی‌های نوین را فراهم می‌کند و ما می‌توانیم مسئله اشتغال را با تکیه بر دانش این عزیزان حل کنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به کاهش تعداد مقالات علمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در ده سال گذشته گفت: چرا میزان فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان در این عرصه کاهش داشته و چه عواملی باعث بی‌رغبتی فعالین حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی شده است و آیا نهایتا باعث رشد مهاجرت آنها نخواهد شد؟ پس این موضوع باید به صورت جدی آسیب‌شناسی و موانع این مسیر برداشته شود.

محمدی در ادامه خاطر نشان کرد: با اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس شورای اسلامی با ریل‌گذاری، هدایت، مانع‌زدایی و حمایت از محققین مراکز آموزش عالی و بخش خصوصی و کاهش بروکراسی اداری می‌توان تحولی عظیم را دراین حوزه رقم زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید با ایجاد امکانات، مانع از خروج فارغ‌التحصیلان در حوزه بیوتکنولوژی دامی و کشاورزی شویم که برگزاری کنگره ژنتیک می‌تواند نقش مؤثری در بالندگی نشاط و پویایی محققان این حوزه داشته باشد و با تداوم رویدادهایی این‌چنینی شاهد حل مسائل دامی و کشاورزی کشور باشیم.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری کنگره بین‌المللی ژنتیک زیست‌فناوری ژنتیک این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است