یک‌شنبه 27 خرداد 1403

افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا

شاخص قیمت گاز طبیعی در اروپا بخاطر احتمال توقف صادرات گاز روسیه به اتریش و کاهش تولید برق بادی در این قاره، به بالاترین رقم از ژانویه رسید.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، شاخص قیمت گاز طبیعی در اروپا در بحبوحه تشدید نگرانی‌ها در مورد عرضه و پیش‌بینی کاهش تولید برق بادی افزایش یافته است. شاخص قیمت گاز طبیعی در اروپا در روز چهارشنبه به بالاترین رقم از ژانویه رسید. این اتفاق پس از آن افتاد که اتریش هشدار داد شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز طبیعی به این کشور را به خاطر حکم یک دادگاه خارجی که می‌تواند پرداخت به گازپروم را مختل کند، متوقف خواهد کرد.

جهش واردات گاز طبیعی چین در 4 ماه اول 2024 جهش 82 درصدی درآمد نفت و گاز روسیه اتریش اعلام کرد 93 درصد از واردات گاز آن در ماه مارس از روسیه انجام شده اما در صورت توقف این واردات می‌تواند این حجم از گاز را از بازار داخلی تامین کند. برنامه نگهداری و تعمیرات در برخی از تاسیسات گاز نروژ در پایان ماه جاری میلادی هم یکی از دلایل بالا رفتن قیمت گاز در اروپا بوده است. به علاوه، پیش بینی‌های هواشناسی از کاهش شدید سرعت باد در شمال غرب اروپا از روز جمعه خبر می‌دهد. برای مثال سرعت باد در آلمان در دو هفته آینده پایین‌تر از متوسط فصلی خواهد بود. تحلیلگران ماه گذشته تخمین زدند با توجه به اینکه اروپا ذخیره‌سازی گاز برای زمستان را آغاز کرده قیمت گاز در شش ماه آینده به بالاترین رقم می‌رسد. مدیران مالی نگرانند توقف‌های برنامه‌ریزی نشده در تولید گاز نروژ در تابستان، افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در آسیا و پایان قرارداد انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله از اوکراین در پایان سال جاری میلادی، می‌تواند عرضه گاز اروپا را کاهش داده و قیمت‌ها را افزایش دهد.