دوشنبه 11 تیر 1403

افزایش 10 میلیونی وام بازنشستگان | شرایط و مدارک برای دریافت این وام چیست؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش 10 میلیونی وام بازنشستگان | شرایط و مدارک برای دریافت این وام چیست؟

وام‌های قرض‌الحسنه نسبت به قبل چهار برابر شده و میزان مطالبات معوق به کمترین میزان به 0.3 درصد رسیده است. تعداد بانک‌های زیان‌ده نیز از پنج بانک به یک بانک کاهش یافته است.

به گفته سازمان تامین اجتماعی، مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه مستمری‌بگیران افزایش یافته و به 30 میلیون تومان رسیده است. اما برای دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی، شرایط و مدارک مورد نیاز چیست؟

متقاضیان دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی باید برای ثبت نام اولیه این وام به وبسایت کانون بازنشستگان شهر تهران وارد شده و در بخش پرکاربردترین خدمات، گزینه «ثبت نام وام» را انتخاب کنند. در مرحله اول، بازنشستگان باید مشخصات هویتی خود از جمله نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره مستمری، تلفن همراه، آدرس و علت درخواست را وارد کنند.

نکته جالب توجه در این مرحله آن است که متقاضیان برای ثبت نام این وام نیازی به کارت عضویت کانون بازنشستگان شهر تهران ندارند و تنها باید در ردیف شماره عضویت، پنج بار عدد صفر و در ردیف تاریخ اعتبار نیز تاریخ اول اسفند 1403 را وارد کنند. همچنین شماره مستمری و کد شعبه نیز در کارت عضویت بازنشستگان قابل مشاهده است.

در صورت موافقت بانک رفاه با درخواست متقضاضی دریافت وام بازنشستگان تامین اجتماعی، این موضوع از طریق پیامک به شماره موبایل او اعلام می‌شود. در نهایت، بانک عامل اقدامات اداری و بررسی‌های لازم برای پرداخت وام را آغاز کرده و مبلغ این تسهیلات پس از حدود یک هفته به حساب بازنشسته متقاضی واریز می‌شود.

شایان ذکر است بازنشستگانی که با وام‌شان موافقت می‌شود، باید حداقل 50 هزار تومان در حساب بانک رفاه خود داشته باشند تا مبلغ تمبر برای واریز وام از حساب آنها کسر شود.

چهار برابر شدن وام‌های قرض‌الحسنه نسبت به قبل

وام‌های قرض‌الحسنه نسبت به قبل چهار برابر شده و میزان مطالبات معوق به کمترین میزان به 0.3 درصد رسیده است. تعداد بانک‌های زیان‌ده نیز از پنج بانک به یک بانک کاهش یافته است.

پیش از دولت سیزدهم تقریبا با شرایط بی‌دولتی در بخش مدیریت دارایی‌ها مواجه بودیم، در حوزه انضباط مالی خزانه، تا پیش از دولت سیزدهم کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتیم. ابزارهایی که طراحی شده بود نصفه و نیمه اجرا می‌شدند و پروژه‌های نظارت مالی به درجه تکمیل نرسیده بود.

پول‌ها در حساب وزارتخانه رسوب می‌کرد و علیرغم اولویت‌های دولت، خرج بخش‌های دیگر می‌شد.

علاوه بر این شرکت‌هایی در زیرمجموعه برخی وزارتخانه‌ها وجود داشت که حتی وزیر آن دستگاه از وجود این شرکت‌ها بی‌خبر بود چه برسد که هیات‌مدیره و نظارت مالی برای آن تعریف کند! ضمن اینکه در بخش املاک و مستغلات دولت، نیمی از دارایی‌ها در سامانه های رسمی شناخته شده نبود!

همچنین بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه جدید به بانک‌های عامل، اعلام کرد: "با توجه به محدودیت منابع قرض الحسنه شبکه بانکی کشور و رعایت عدالت اجتماعی، امکان دریافت مجدد تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی توسط یک فرد (حتی با ارائه طرح جدید) وجود ندارد.

ضمنا در صورت افزایش سقف فردی تسهیلات مزبور در سال های آتی، دریافت مابه التفاوت تسهیلات قبلی (با معرفی همان نهاد حمایتی و یا سایر نهادها) میسر نمی باشد."

در سال جاری سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی 1500 میلیون ریال و سقف کارفرمایی به ازای بکارگیری تعداد افراد مددجو متناسب با سقف فردی حداکثر تا 40000 میلیون ریال و مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف 7 سال می باشد.

طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، سقف فردی تسهیلات برای رسته‌های اعلامی مدنظر دستگاه‌های ذی‌نفع در صورت تایید رسته های شغلی توسط کمیسیون های پولی و اعتباری بانک مرکزی، 3000 میلیون ریال و سقف جمعی این رسته‌ها 40 درصد از کل منابع اختصاص یافته به دستگاه تعیین شود.

وام خود اشتغالی برای کسانی است که دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان هستند و ایده‌ای در سر دارند. اگر شما هم جزو این گروه هستید، می‌توانید وام آنلاین و یا تسهیلات خود اشتغالی بگیرید و کارتان را شروع کنید. در این مقاله درباره‌ی شرایط دریافت وام خوداشتغالی صحبت می‌کنیم و اطلاعات کامل این وام را در اختیار شما می‌گذاریم.

افزایش 10 میلیونی وام بازنشستگان | شرایط و مدارک برای دریافت این وام چیست؟ 2