چهارشنبه 18 مهر 1403

افزایش 100 درصدی قیمت حبوبات در بازار / وابستگی کشور به حبوبات وارداتی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش 100 درصدی قیمت حبوبات در بازار / وابستگی کشور به حبوبات وارداتی

محمدرضا معماریانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ناگهانی حبوبات در بازار نه تنها مردم بلکه بازاریان را نیز غافلگیر کرد، گفت: حبوبات در گروه کالاهای مصرفی مردم است که این افزایش قیمت برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا معماریانی، رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد در گفتگو با عصراترک، در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه افزایش قیمت حبوبات در حال حاضر افزایش 100 درصدی پیدا کرده است، گفت: افزایش قیمت ناگهانی حبوبات در بازار نه تنها مردم بلکه بازاریان را نیز غافلگیر کرد.

وی ادامه داد: حبوبات در گروه کالاهای مصرفی مردم است و باتوجه به اینکه در ماه رمضان میزان تقاضا بالا می رود، برخی از فروشندگان اقلام را به میزان بالا خرید کردند تا با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد با بیان اینکه در بحث حبوبات به خارج کشور وابستگی داریم، گفت: بعد از شیوع کرونا و ممنوعیت واردات حبوبات خارجی، قیمت در داخل کشور با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه بالا رفت.

معماریانی خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز تولید حبوبات به صورت سالانه در حال انجام است اما سعی شده است که بخش زیادی از حبوبات از خارج کشور تامین شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چه میزان احتکار می تواند در این افزایش قیمت ها موثر باشد، گفت: تعداد عمده فروشان سطح استان محدود هستند و علاوه بر اینکه ظرفیت انبارهایشان محدود است، بلکه همه انبارها دارای کد شناسایی هستند و به صورت هفتگی موجودی انبار ارائه می شود و امکان احتکار به صفر می رسد.

وی گفت: چندین سال پیش خراسان شمالی در تولید نخود و عدس حدود 20 درصد از میزان مصرف کشور را تولید می کرد، اما در حال حاضر نیاز استان تامین می شود ولی در سطح کشوری دخل و تصرف ندارد.

معماریانی با بیان اینکه حبوبات تولید شده در داخل استان به صورت متمرکز در دست تولید کننده و کشاورز است، گفت: کشاورز تولیداتش را انبار می کند تا در زمان نیاز بازار آن را با قیمت بیشتری عرضه کند.

وی گفت: خراسان شمالی در تولید حبوباتی از جمله عدس و نخود می تواند نقش داشته باشد اما تولید لپه، لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی در استان ما انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه خواروبار بجنورد افزود: قیمت ها به صورت روزانه در حال تغییر است، اما در استان خراسان شمالی براین اساس که بخشی از محصولات تولید داخلی استان است، افزایش قیمت ها نسبت به سایر استان ها خیلی کمتر بوده است.

انتهای پیام /