چهارشنبه 18 مهر 1403

افزایش 16 درصدی اهدای خون در شب‌های قدر خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش 16 درصدی اهدای خون در شب‌های قدر خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: مردم مومن و نوعدوست این استان در شب‌های قدر امسال، 225 واحد خون اهدا کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16 درصد رشد دارد.

دکتر حسین زارع روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شب های قدر امسال 259 نفر به پایگاه انتقال خون استان مراجعه کردند که در این شاخص نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد کاهش دارد.

وی افزود: از مجموع اهدا کننده ها 20 نفر زن هستند و همچنین 127 نفر نیز اهدا کننده های مستمر بودند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته از افراد بار اولی تنها نمونه گرفته می شد اما از آبان ماه 98 بار اولی ها نیز خونگیری شدند که این موضوع نیز باعث افزایش اهدای خون در سال جاری شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی افزود: با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تبلیغ در رسانه ها و فضای مجازی و همچنین فراخوان ها، شهروندان به یاری انتقال خون آمده و خوشبختانه باعث رشد در اهدای خون و همچنین افزایش حضور بانوان شدند.

زارع گفت: برای رفاه حال روزه داران مرکز خونگیری بجنورد علاوه بر نوبت صبح، بعد از افطار نیز فعال و پذیرای داوطلبان اهدای خون است.

وی اظهار داشت: اهدای خون در استان خراسان شمالی در اواخر اسفندماه به علت شیوع ویروس کرونا تا حدی کاهش یافت اما با گذشت مدتی دوباره شهروندان به یاری بیماران نیازمند به خون شتافتند.

زارع گفت: وضع اهدای خون در خراسان شمالی همیشه مناسب بوده است و تمام نیاز استان را تامین می کرده است، به همین دلیل از افراد در مراجعه اول خونگیری نمی شد اما هم اکنون اجازه این خونگیری نیز داده شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی افزود: 25 هزار و 271 نفر، سال گذشته برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد 19 هزار و 97 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی 12 بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی برخی نگرانی های ایجاد شده در خصوص اهدای خون در زمان شیوع کرونا را بی‌جا خواند و گفت: مراکز اهدای خون همواره پروتکل ضدعفونی خاص و ویژه ای را برای سلامت اهداکنندگان و خون دریافتی رعایت می‌کنند.

وی اظهار داشت: در بدو ورود به پایگاه انتقال خون تمام افرادی که علایم سرماخوردگی از جمله تب، سرفه، عطسه و سردرد دارند از ورود آنان به مرحله بعد جلوگیری می شود و به صورت موقت از خون دادن معاف خواهند شد اما از آنان می خواهیم که در زمانی دیگر که حال آنان مساعد باشد برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: انتقال خون از نظر رعایت استانداردها در مسایل بهداشتی و سایر موارد لازم بسیار سختگیرانه عمل می کند و شهروندان باید با اطمینان خاطر برای عمل نوع دوستانه اهدای خون مراجعه کنند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 96 درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*