سه‌شنبه 3 مهر 1403

افزایش 4000مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها در سال اول فعالیت دولت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
افزایش 4000مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیرها در سال اول فعالیت دولت

مدیرعامل سازمان ساتبا گفت: طبق برنامه هفتم توسعه مکلف به احداث 2500 مگاوات ظرفیت جدید در تولید برق تجدیدپذیر هستیم اما برای سال اول، وزارت نیرو هدفگذاری 4000 مگاواتی کرده است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن طرزطلب، مدیرعامل سازمان ساتبا در حاشیه دومین همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مکلف به اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و طبق آن تا انتهای برنامه 12 هزار مگاوات افزایش طرفیت تولید برق تجدیدپذیر پیش‌بینی شده و آنطور که برنامه‌ریزی شده به‌طور متوسط در سال 2400 تا 2500 مگاوات است، اما انتظار وزارت نیرو و دولت برای سال جاری 4000 مگاوات است.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی و بررسی برای تحقق این برنامه هستیم و در بخش توسعه تجدیدپذیرها علاقمند به اجرای 12 هزار مگاوات و حتی بیشتر از آن هستیم.

طرزطلب با بیان اینکه "در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی همچون کمبود سوخت و برق دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل همه به این نتیجه رسیده‌اند که انرژی تجدیدپذیر می‌تواند نقش زیادی داشته باشد"، گفت: اخیرا از محل تبصره 18 منابعی در اختیار ما قرار گرفته و امیدواریم طی هفت و هشت روز آینده فراخوانی را منتشر کنیم و متقاضیانی که در این حوزه فعال هستند را به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تمهیدات تسهیلات ارزی را نیز فراهم می کنیم که به تولیدکنندگان و فعالان این حوزه پرداخت کنیم.

طرزطلب خاطرنشان کرد: طی دو و سه دهه گذشته کل ظرفیتی که به تجدیدپذیرها اضافه شده است، 1300 مگاوات بوده و نباید اعداد غیرقابل تصوری عنوان شود اما باید این موضوع را نیز پذیرفت که طی چند سال اخیر ریل‌گذاری نسبتا خوبی در این حوزه ایجاد شده است.

وی افزود: منابع خوبی نیز در این مدت تخصیص یافته و تلاش ما این است که این اقدامات را به نتیجه برسانیم، اما این مساله به همکاری تمام ارگان‌های کشور برمی‌گردد، دنبال این هستیم تسهیلاتی که در قانون دیده شده و تسهیلاتی که قول داده‌اند این بخش دریافت کند از محل منابع خط اعتباری چین در بلند مدت پروژه‌های را تعریف و مصوبات آن را دریافت کنیم، منابعی در اختیار ما قرار گرفته و امیدوارم تا دو ماه آینده مناقصه بادی 120 مگاواتی را برگزار کنیم.

مدیرعامل سازمان ساتبا در پاسخ به‌سوالی در خصوص استفاده از فاینانس و تسهیلات بین‌المللی در توسعه تجدیدپذیرها گفت: روی استفاده از منابع بین‌المللی برای توسعه انرژی تجدیدپذیر حساب باز نکرده‌ایم؛ خط اعتباری چین هم منابع ایران است که اگر بتوانیم از خط قدیم استفاده کنیم که طبق تجربه، یک و دو سال طول می‌کشد تا عملیاتی شود بنابراین برای پیک سال آینده حساب ویژه‌ای روی این بخش باز نکرده‌ایم، باید بتوانیم از منابع فعلی استفاده و بخش خصوصی را مطمئن کنیم که اگر برقی را تولید کرد و در اختیار شبکه قرار داد مشمول محدودیت نمی‌شود و با قیمت خوب خریداری می‌کنیم.