یک‌شنبه 15 مهر 1403

افزون بر 53 هزار مسافر از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه دیدن کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزون بر 53 هزار مسافر از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه دیدن کردند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه گفت: از 27 اسفند پارسال تا پایان روز هفتم فروردین 53 هزار و 154 مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان مرزی دیدن کردند.

سعید گرگانلی دوجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراوه‌تپه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی (مذهبی) قابل توجهی دارد که 10 مورد آن در ارزیابی بازدید مسافران و گردشگران نوروزی از این شهرستان لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع مسافران و گردشگران بازدید کننده از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه از 27 اسفند تا هفت فروردین بیشترین آمار با 14 هزار و 516 نفر مربوط به سایت گردشگری و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی بوده است.

گرگانلی دوجی ادامه داد: در بازه زمانی اشاره شده، 9 هزار و 721 مسافر و گردشگر در جنگل کمرلی و هشت هزار و 673 نفر در جنگل سوجق حضور یافتند ضمن اینکه هفت هزار و 704 نفر از آبشار شارلوق گوگلان، پنج هزار و 843 نفر از آبشار بالی قایه، سه هزار نفر از زیارتگاه آل خان بابا، 2 هزار و 650 نفر از زیارتگاه ابوالقاسم جرجانی، 850 نفر از غار قیزلر قلعه و 197 نفر از مدرسه دینی و تاریخی کریم ایشان مراوه‌تپه دیدن کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه همچنین از اقامت هزار و 778 مسافر و گردشگر نوروزی در اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه مسافر، مدارس و مهمانسراهای متعلق به ادارات و نهادها و نیز برخی اقامتگاه‌های موقت این شهرستان از 27 اسفند تا هفت فروردین خبر داد.

وی گفت: در زمان حاضر 2 واحد بوم گردی، یک خانه مسافر، 2 آموزشگاه هر کدام با سه اتاق مجهز به لوازم زندگی و 2 خوابگاه دانش آموزی با همه امکانات مورد نیاز در 2 شهر مراوه‌تپه و گلیداغ برای اسکان مسافران نوروزی و یک سالن ورزشی نیز برای اسکان اضطراری آنها در زمان وقوع حوادث احتمالی غیرمتقربه پیش بینی شده است.

گرگانلی دوجی اضافه کرد: تمامی مراکز اقامتی پیش بینی شده در مراوه‌تپه و گلیداغ نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و بناهای تاریخی قرار دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این منابع خدادادی بهره ببرند.

به گفته وی، مسافران و گردشگران در سفر به مراوه‌تپه می‌توانند از برنامه‌های مفرح فرهنگی و هنری جشن‌های نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی در سه نقطه روستایی و شهری این شهرستان مرزی از جمله موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی، طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی و معرفی آداب و رسوم قوم ترکمن بهره ببرند.

سایت گردشگری و آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن

به گزارش ایرنا، زیبایی طبیعت بکر و منحصربفرد شهرستان مرزی مراوه‌تپه که سه هزار و 60 کیلومتر مربع وسعت و حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد در فصل بهار دوچندان می‌شود و بدون تردید حضور در این عرصه‌های خدادادی و تماشای فرش سبز طبیعت، آب جاری در نهرها، جویبارها و رودخانه‌ها و نیز جوشش چشمه‌های زلال و شُرشُر آب آبشارها تاثیری شگرف بر آرامش و آسایش جسم و روان آدمی دارد.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی، تماشای سیاه چادرهای عشایر اکراد و کوچنده استان خراسان شمالی و آلاچیق‌های عشایر ترکمن و گله‌های گوسفند و بز و بره و بزغاله‌های تازه متولد شده آنها در مراتع سرسبز و وسیع شهرستان مراوه‌تپه خالی از لطف نیست و لذت خاص خود را برای علاقمندان دارد.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان فراهم کنند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است ضمن اینکه دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی خالی از لطف نیست.

شهرستان مراوه‌تپه 2 نقطه شهری و 108 روستا دارد و از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می‌شود.

برچسب‌ها

افزون بر 53 هزار مسافر از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه دیدن کردند 2