دوشنبه 23 مهر 1403

افزون‌بر13تن کلزا از زمین‌های کشاورزی پارسیان برداشت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزون‌بر13تن کلزا از زمین‌های کشاورزی پارسیان برداشت شد

بندرعباس - ایرنا - افزون‌بر 13تن و 500 کیلوگرم کلزا از 13هکتار زمین‌های کشاورزی روستای بهده شهرستان پارسیان برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی پارسیان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوای این استان، برداشت خودکار دانه روغنی کلزا از اواخر فروردین‌ماه سال جاری آغاز و پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام رسید.

یعقوب دلدار افزود: شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان، بستک و پارسیان به عنوان مهم‌ترین مناطق کشت کلزا در هرمزگان هستند.

وی بیان داشت: دانه کلزا با دارا بودن 25 تا 55درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتیین و 12 تا 20درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی پارسیان اظهار داشت: همچنین این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفت‌ها و علف‌های هرز مزرعه‌ها بکاهد.

دلدار خاطر نشان کرد: کلزا یکی از بهترین گیاهان برای تولید شهد زنبور عسل است و در توسعه صنعت زنبورداری نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.

در اطلاعات منتشره سازمان جهادکشاورزی هرمزگان آمده است؛ در سال زراعی گذشته هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا 34هزار و 900ریال از کشاورزان استان خریداری و به مقصد کارخانه‌های روغن‌کشی استان‌های دارای این صنعت حمل می‌شود.

وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان 259هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 600هزارتن انواع محصول باغی و زراعی با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل است.

وسعت مزرعه‌های گیاه روغنی کلزا در هرمزگان یک‌هزار و 200هکتار است و 98درصد عملیات کاشت و برداشت این محصول به روش خودکار انجام می‌شود.

شهرستان پارسیان در500کیلومتری غرب هرمزگان یکی از قطب های مهم کشاورزی استان است.

*س_برچسب‌ها_س*