چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

افشای خرید بی سر و صدای گاز روسیه به روبل

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
افشای خرید بی سر و صدای گاز روسیه به روبل
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از راشاتودی، گرگلی گولیاس، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان، روز یکشنبه فاش کرد با وجود اینکه چندین رهبر اروپایی علناً اعلام کرده‌اند که طبق درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گاز روسیه را به روبل نمی‌خرند، 10 کشور اتحادیه اروپا در واقع با درخواست پوتین همراهی کرده‌اند.

گرگلی گولیاس، رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان، گفت رهبران این کشورها به این موضوع اعتراف نمی‌کنند تا به عنوان یک کشور "اروپایی خوب" شناخته شوند.

گولیاس گفت که مجارستان یک حساب یورو در "گازپروم بانک" روسیه باز کرده است که پرداخت‌های انجام شده را قبل از انتقال به تامین کنندگان در روسیه به روبل تبدیل می کند.

این سیستم به خریداران اروپایی اجازه می‌دهد تا به درخواست پوتین که اواخر ماه مارس مطرح شد، مبنی بر اینکه کشورهای "متخاصم" برای خرید گاز طبیعی روسیه به پول ملی روسیه روی آورند، عمل کنند.

وی در ادامه گفت: 9 کشور دیگر هستند که از طرح پرداخت مشابهی استفاده می کنند، اما از آنجا که امروزه، ایده یک (کشور) اروپایی خوب بودن به این معناست که رهبران آن کشور چه در عرصه بین المللی و چه با مردم خود صادق نیستند، این 9 کشور صادق نیستند و نمی‌گویند که همین کار را انجام می‌دهند.

این مقام مجارستان افزود: هیچ شکی در ذهن کسی وجود ندارد که کشورهای واردکننده مواد خام از روسیه دقیقاً از همین روش برای پرداخت هزینه گاز روسیه استفاده می کنند.

بر اساس این گزارش، مشخص نیست که گویلاس به کدام کشورهای اتحادیه اروپا اشاره می کند.

غول انرژی روسیه موسوم به شرکت گازپروم پس از اینکه لهستان و بلغارستان هر دو از پرداخت به روبل خودداری کردند، عرضه گاز به این دو کشور را قطع کرد اما گزارش هفته گذشته بلومبرگ، همانطور که گولیاس اشاره کرد، نشان می‌دهد که 10 کشور عضو اتحادیه اروپا قبلاً در گازپروم بانک حساب ایجاد کرده‌اند و چهار کشور نیز در واقع با استفاده از این مکانیسم هزینه گاز روسیه را پرداخت کرده اند.

مجارستان برای تمام واردات گاز خود به روسیه وابسته است و به همین دلیل با تحریم های اتحادیه اروپا که واردات این کالای حیاتی از روسییه را ممنوع کرده، مخالفت کرده است.

گولیاس روز یکشنبه همچنین بر تعهد خود به واردات انرژی از روسیه و مخالفت با تحریم‌های بروکسل تاکید کرد.