پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

افق اقتصادی روشنی پیش‌روی ایران و عراق قرار دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افق اقتصادی روشنی پیش‌روی ایران و عراق قرار دارد

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دستاوردهای ایران در سفر رئیس جمهور به عراق اظهار کرد: نخستین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق در واقع نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای ملت عراق قائل است چرا که دو کشور مرز مشترک طولانی دارند و هر اتفاقی که در عراق بیفتد قطعا بر روی ایران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی رئیس جمهور در دولت چهاردهم بسیار هوشمندانه و بیانگر روابط قدرتمند دو جانبه است چرا که دو کشور پس از سرنگونی رژیم بعثی در همه زمینه‌ها رایزنی کردند و ایران برای حفظ امنیت داخلی عراق در طول 20 سال گذشته نهایت تلاش خود را به خرج داد.

هانی‌زاده تصریح کرد: سفر رئیس جمهور به منطقه اقلیم کردستان و جنوب عراق اهمیت بسزایی دارد چرا که باعث همگرایی دوچندان شد و می‌تواند در تحکیم مناسبات میان دو کشور بسیار نقش پررنگی داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در جریان این سفر پانزده توافقنامه مشترک بین ایران و عراق امضا شد که می‌تواند افق روشنی را در تعامل اقتصادی دو کشور ترسیم کند، اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود دوازده میلیارد دلار در سال است و بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته این رقم تا سه سال آینده به بیست میلیارد دلار خواهد رسید.

هانی زاده بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم که در جریان سفر پزشکیان به عراق به آن پرداخته شد حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان است که بر اساس توافقنامه ایران و عراق این پایگاه‌ها و گروهک ها باید خاک کردستان عراق را ترک کنند و به نظر می‌رسد که اقلیم کردستان به حفظ روابط استراتژیک خود با جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقمند است و از این پس شاهد ثبات بیشتری در مرزها هستیم.