جمعه 28 اردیبهشت 1403

افق رویداد

افق رویداد

خبرگزاری ایسنا

تصاویری جدید با جزئیات بی‌نظیر از خروج جت پلاسما از مرکز یک سیاه‌چاله به تازگی توسط تلسکوپ "افق رویداد" ثبت شده است.

خبرگزاری ایسنا

یک فیزیکدان موفق شده به سوالی دیرینه در علم فیزیک مربوط به سیاه‌چاله‌ها و چگونگی انعکاس جهان توسط آنها پاسخ دهد و این می‌تواند تکرار ابرنواخترهای عظیم را برای دانشمندان فراهم کند.

خبرگزاری ایسنا

محققان می‌گویند سیاه‌چاله‌ها هنگامی که به سرعت می‌چرخند، قدرت جدیدی پیدا می‌کنند و نظریه نسبیت عام "آلبرت اینشتین" می‌تواند در خشن‌ترین رویدادهای جهان هستی نقض شود.

خبرگزاری ایسنا

طبق نظریه سیاهچاله "استیون هاوکینگ" فیزیکدان فقید، ناحیه افق رویداد سیاهچاله هرگز نباید کوچک شود. این نظریه مجموعه‌ای از بینش‌های اساسی در مورد مکانیک سیاهچاله را تقویت می‌کند.

وب‌گاه عصر ایران

خبرگزاری ایسنا

اختروش‌ها یا کوازارها پدیده جذابی هستند. آنها در ساده‌ترین تعریف ممکن، دیسک‌های افزایشی درخشان هستند که هنگام انتشار گرما و نور شدید از آن دیسک، تشکیل می‌شوند. این در اثر اصطکاک حاصل از چرخش ماده در اطراف و در نهایت ورود به سیاه‌چاله ایجاد می‌شود.

وب‌گاه عصر ایران

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان اخیرا توانستند لحظه‌ای را ضبط کنند که در آن یک ستاره در جریان‌های نازکی از گاز خرد و توسط سیاه چاله‌ای کلان جرم بلعیده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا

مراسم اعلام برنده یا برندگان جوایز نوبل فیزیک و شیمی سال 2020 فردا و پس فردا در استکهلم سوئد برگزار میشود.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - برخی پایگاه‌های علمی در حالی که تنها ساعاتی به آغاز برگزاری مراسم معرفی برندگان نوبل سال 2020 میلادی باقی مانده است، اقدام به پیش‌بینی نتایج بزرگترین مسابقه علمی جهان کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان در خبری که یک خبر بسیار بزرگ برای جامعه علمی است، اعلام کردند سیاه چاله "*M87" که نخستین سیاهچاله تاریخ است که به تصویر کشیده شده است، تکان می‌خورد.

خبرگزاری خبرنگاران جوان

برخی فیلم‌های برجسته و شاخص امروز جهان، در دوره اکران خود مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفتند.

خبرگزاری ایسنا

دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا"(University of California, Santa Barbara) در مطالعه اخیرشان با ایجاد یک مدل نکاتی را درباره رفتار یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری متوجه شدند.

خبرگزاری ایسنا

با اینکه بیش از 10 سال از کشف اولین ضربان تأیید شده از یک سیاه چاله کلان جرم می‌گذرد، اما این ضربان همچنان پرقدرت می‌تپد.