دوشنبه 23 مهر 1403

الفبای روابط عمومی، کتابی برای ارتباطات بهتر سازمانی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
الفبای روابط عمومی، کتابی برای ارتباطات بهتر سازمانی

یزد - ایرنا - کتاب الفبای روابط عمومی که به کوشش امیر ترقی‌نژاد به رشته تحریر درآمده است، اهمیت و نقش روابط عمومی در بهبود روابط سازمانی و کاری را گوشزد کرده و مسیر پیشرفت سازمانی را در گرو روابط عمومی مطلوب و مؤثر عنوان کرده‌است.

این کتاب در سال 1398 در قطع رقعی و با قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات یادداشت نو در 9 فصل و 80 صفحه چاپ و منتشر شده و سعی نویسنده بر آن بوده تا وظایف و برنامه‌های روابط عمومی و فعالیت‌هایی که شامل انتشارات، تبلیغات، خبرنویسی و فعالیت‌هایی اینترنتی که روابط عمومی‌ها بر عهده دارند را تبیین کند.

ترقی نژاد در این کتاب نوشته است، یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دنبال نتیجه‌است و البته این ریسک کار را بالا می‌برد.

روابط عمومی با صبر وحوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.

ارائه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت وسوددهی معنی نخواهد داشت درمی‌یابیم که باید به روابط عمومی حرفه‌ای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.

مدیران عامل و مدیران رده‌های بالا زمان کافی برای رسیدگی به سیل اطلاعاتی که هر روزه به سازمان‌ها سرازیر می‌شوند را ندارند و البته تمام این اطلاعات نیز به کار آنها نمی‌آید در این زمینه دسته بندی این اطلاعات، به روز آوری و شناخت ارتباط آنها با سمت‌های متفاوت مدیران نه تنها به صرفه‌جویی در زمان آنها کمک فراوانی می‌کند بلکه باعث جلوگیری از پراکندگی و سردر گمی واحدهای مختلف سازمان می‌شود. این کاتالیزور تصمیم گیری در سازمان تا حد زیادی به مشتریان نیز کمک می‌کند. و آنها هم می‌دانند برای مطالبات خود به کجا مراجعه نمایند.

در بخش های دیگری از این کتاب نوشته شده است، بازگو کردن واقعیت‌های سازمان‌ها برای مشتریان و حد این شفاف سازی دغدغه اصلی روابط عمومی‌ها است چرا که آنجا که پای بازگو کردن اسرار سازمان در میان است میان حقوق مشتری و اسرار سازمان باید به بهترین نحو توازن برقرار کرد.

ساختن چهره‌ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین این همه سازمان و شرکت که روزانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه‌ای و آگاه از عهده آن برمی‌آید.

*س_برچسب‌ها_س*