دوشنبه 16 مهر 1403

الکترونیکی شدن اسناد تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود / مسئولیت تنظیم سند با دفترخانه‌ها است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
الکترونیکی شدن اسناد تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود / مسئولیت تنظیم سند با دفترخانه‌ها است

بابایی گفت: اقدامات ارزشمند سازمان ثبت‌اسناد و املاک الکترونیکی شدن اسناد است که تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد و در اجرای آن هیچ سند فیزیکی در اختیار مردم قرار نخواهد گرفت و همه امور مربوط به سند در سامانه مربوطه بارگذاری و قابل دسترسی خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در نشست شورای قضایی استان مرکزی گفت: هم اکنون در دوران تحول و تعالی در قوه قضاییه هستیم و این مهم چندین شاخص دارد که یکی از آنها تحول در سازمان ثبت اسناد و املاک است که منظور الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرآیندها می باشد و برکات فراوانی خواهد داشت که کاهش فساد اداری، تسریع در امور و صحت انجام داه‌ها و جلوگیری از جعل اسناد برکات مهم آن است.

بابایی اظهار کرد: اجرای طرح تحول و تعالی هوشمندسازی فرآیندها، میزان مراجعات مردم را به مراکز قضایی به حداقل می‌رساند و در نتیجه حجم ورودی ها نزولی می شود و این مهم ضمن احترام به حقوق و وقت مردم، سرعت رسیدگی به پرونده ها را شتاب خواهد داد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه الکترونیکی کردن اسناد نیز هدفگذاری شده و با انجام این مهم هیچ سندی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد که در نهایت به واسطه بارگذاری در سامانه از جعل، صدور المثنی و استعلامات جلوگیری می‌شود و قطعا با کاهش خطاهای انسانی منجر به افزایش رضایتمندی مردم می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: فرآیند الکترونیکی کردن و هوشمندسازی تمامی فرآیندهای ثبت شرکت‌ها، اصلاح روش‌ها و اصلاح برنامه‌های نرم افزاری از سیاست‌های سند تحول و تعالی قوه قضائیه است و همچنین بحث بازداشت و رفع بازداشت مرتبط به حوزه اسناد به مقامات قضایی تفویض می‌شود که این مسئله هم موجب کاهش نارضایتی های مردم خواهد شد و خصوصا کاهش بازداشت های چند روزه خواهد شد.

بابایی یادآور شد: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مردم است و این مسئله در تمام بخش های قوه قضائیه در حال اجرا است و مدیران و خدمتگزاران در سازمان ثبت اسناد باید خروجی فعالیت هایشان رضایتمندی مردم باشد.

وی اضافه کرد: اقدامات ارزشمند سازمان ثبت اسناد و املاک الکترونیکی شدن اسناد است که تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد و در اجرای آن هیچ سند فیزیکی در اختیار مردم قرار نخواهد گرفت و همه امور مربوط به سند در سامانه مربوطه بارگذاری و قابل دسترسی خواهد بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نقش مشاوران املاک و خودرو همانطور که در قانون تجارت آمده نقش دلالی است و صلاحیت تنظیم سند را ندارند و مسئولیت تنظیم سند با دفترخانه ها انجام خواهد شد.

بابایی ادامه داد: رضایتمندی مردم در این حوزه از اهداف دوران تحول و تعالی است و همواره تاکید شده تا در نامه های اداری جنبه تشریفاتی حذف و نتیجه نهایی مورد توجه قرار گیرد و مدیران باید در مواجه با مردم صبور باشند.

وی اظهار کرد: یک هزار و 200 چالش در این حوزه قضایی شناسایی و احصا شده است و راهبردهای آن تعریف شده که در نهایت 7 ابرچالش و هفت راهکار شکل گرفته است که ثبت مالکیت یکی از چالش های این حوزه را شامل می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: لازم است تمام اراضی به میزانی که وجود دارند سند مالکیت برای آنها صادر شود که با صدور سند، تثبیت مالکیت انجام و ورودی به مراجع قضایی کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی جز استان های خوب از نظر سلامت اداری و قضایی است و مسائل و مشکلات این مجموعه به درستی مدیریت شده و قضات اندیشمندی در این استان ارایه خدمت می کنند که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام /