شنبه 8 اردیبهشت 1403

امضای تفاهم نامه همکاری بین حوزه هنری و ستاد مبارزه با مواد مخدر

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
امضای تفاهم نامه همکاری بین حوزه هنری و ستاد مبارزه با مواد مخدر

تفاهم نامه همکاری بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور معاون هنری حوزه هنری و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

تفاهم نامه همکاری بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور معاون هنری حوزه هنری و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، و محمد آجرلو، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا شد.

این تفاهم نامه همکاری به منظور هم‌افزایی امکانات و منابع نهادهای فرهنگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی امضا شد.

علی فروزان فر در ابتدای این جلسه اشاره کوتاهی به پیشینه تأسیس حوزه هنری کرد و از حوزه هنری به عنوان نهاد تولیدکننده و ترسیم‌کننده عیار هنر انقلاب در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب نام برد که رهبر معظم انقلاب نیز نظر لطفی به حوزه هنری دارند و در دیدار مجموعه سازمان تبلیغات با رهبری، ایشان تأییدی بر فعالیت‌های حوزه‌هنری کردند.

معاون هنری حوزه هنری به طور خلاصه واحدهای زیر مجموعه حوزه هنری را برشمرد و توضیح کوتاهی از فعالیت‌های این مراکز داد و تأکید کرد: استعداد خوبی در مجموعه حوزه هنری است که این استعدادها آماده است طبق تفاهم‌نامه حتی فراتفاهم نامه، از هر کمکی که از ابزار هنر بر بیاید فروگذار نکند.

قابلیت‌ها

در ادامه جلسه معاون هنری حوزه هنری به قابلیت‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم صد، جشنواره شعر و داستان انقلاب و رویدادهای گرافیکی اشاره کرد و افزود: 200 پرده سینما در سراسر کشور در اختیار حوزه هنری است. ما کمپانی تولید فیلم و سریال هستیم و تنه به تنه فارابی فیلم تولید می‌کنیم. همچنین یک سوم پرده‌های سینمای سراسر کشور و 70 درصد نظام توزیع فیلم در اختیار حوزه هنری است. ما در زمینه تولید فیلم و سریال می‌توانیم همکاری جدی داشته باشیم، همچنین اگر کاری تولید شد که ما تولیدکننده‌اش نبودیم، در زمینه توزیع می‌توانیم فعالیت مؤثر داشته باشیم.

فروزان فر گریزی هم به حوزه هنری کودک و نوجوان زد که می‌تواند هم از جهت مخاطب، هم از جهت ساختاری حضور پررنگی داشته باشد.

زبان هنر

محمد آجرلو نیز در این جلسه با اعلام اینکه در سال 1400 رکورد کشف مواد مخدر شکسته شده است، اضافه کرد: ما در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر هستیم و کیلومترها مرز مشترک داریم. هر تغییر سیاسی در این کشور اتفاق بیفتد، در میزان تولید مواد و نوع مواد مخدر اثر می‌گذارد.

همه این‌ها گویای این است که به جز مقابله با مواد مخدر باید درحوزه‌های پیشگیری و فرهنگ‌سازی عمیق‌تر از این‌ها جلو برویم. با توجه به دنیای امروز، هیچ گریزی نداریم که از زبان جذاب و ارزشمند هنر استفاده کنیم‌. چون حتی اگر حیاتی‌ترین محتواها را بخواهیم انتقال دهیم، اگر از زبان هنر استفاده نکنیم قطعاً موفق نخواهیم شد. مدت‌هاست به دنبال این هستیم که با استفاده از زبان هنر و ظرفیت هنرمندان در حوزه‌های پیشگیری گام‌های مؤثر تری برداریم.

طرح یاری گران زندگی وی در ادامه از طرح ملی «یاری گران زندگی» نام برد و گفت: انسان امروز از فاصله بین دانسته‌هایش تا باورش رنج می‌برد. می‌دانند اما باور ندارند، این واقعیتی است که ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد با آن روبرو هستیم. باید تمام تلاشمان را برای ارتقای باورمندی فرزندان به کار ببریم. بر این اساس طرحی با عنوان یاری‌گران زندگی با ابلاغ رئیس جمهور به تمامی دستگاه‌ها اطلاع شده است.

قطعاً موتور متحرکه همه این کانون‌ها، هنر خواهد بود. هنراست که می‌تواند همه این کانون‌ها را فعال کند. اینکه حوزه هنری مستقیماً وارد میدان شده و اکتفا به سیاست‌گذاری نکرده موضوع مهمی است و این‌امید ما را دوچندان می‌کند.

وی اظهارامیدواری کرد با امضای این دست تفاهم نامه‌ها، اتفاق‌های بهتری برای کشور عزیزمان رقم بخورد.

محمد هادی عسگری، مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه به مواد مخدر نیز در این جلسه با ابرازامیدواری از اینکه با مجموعه اقداماتی که ذیل این تفاهم نامه انجام می‌شود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد باشیم اضافه کرد: ظرفیت‌هایی که حوزه‌هنری از نظر منابع انسانی، ظرفیت‌های ساختاری و تنوع دستاوردها در حوزه تولید محتوا دارد موجب فخر این نهاد فرهنگی است و ما را دلگرم می‌کند که بعد از این، اتفاقات درخوری رقم بخورد.

در پایان جلسه، تفاهم نامه همکاری بین حوزه هنری انقلاب اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با موضوع هم افزایی ظرفیت‌ها و امکانات طرفین در زمینه پیشگیری از اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی امضا شد. برخی از مفاد تفاهم نامه، به این شرح است:

مساعدت‌های ستاد: مشارکت در برگزاری جشنواره، رویدادها و محافل هنری مرتبط با موضوع اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی. ارائه آموزش‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه به هنرمندان و خانواده حوزه هنری. در اختیار قرار دادن فضاها، تجهیزات و ظرفیت‌های موجود برای تولید آثار هنری مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه. حمایت مادی و معنوی از طرح‌های هنری مرتبط با مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن.‌مساعدت‌های حوزه: کمک به افزایش اثر بخشی و کارایی مداخلات پیشگیرانه از مصرف مواد مخدر با استفاده از خلق آثار هنری. بسترسازی برای ارائه آموزش‌های تخصصی مرتبط با تفاهم‌نامه برای هنرمندان و کارکنان حوزه هنری. اجرای رویدادها، محافل و جشنواره‌های هنری مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه.