شنبه 16 تیر 1403

امضای قرارداد ترکمنستان و ایران جهت سواپ گاز به عراق

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
امضای قرارداد ترکمنستان و ایران جهت سواپ گاز به عراق

پس از مذاکرات فشرده میان ایران و ترکمنستان قرارداد سواپ گاز میان طرفین ایرانی و ترکمنستانی به امضا رسید.

پس از مذاکرات فشرده میان ایران و ترکمنستان قرارداد سواپ گاز میان طرفین ایرانی و ترکمنستانی به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی مذاکرات فشرده صورت‌گرفته میان طرف‌های ایرانی و ترکمنی در خصوص سواپ گاز ترکمنستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به عراق، روز چهارشنبه (13 تیر 1403) قرارداد سواپ گاز میان طرفین ایرانی و ترکمنستانی به امضا رسید.

این قرارداد در مراسمی با حضور علی مجتبی روزبهانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و مقصد بابایف رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» به امضا رسید.

در بیانیه مشترک مطبوعاتی که به همین مناسبت انتشار یافت، عنوان شده است که «ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول دوستی، حسن همجواری، احترام متقابل و مشارکت برابر، سال‌هاست که در حال توسعه روابط سودمند متقابل در صنعت گاز می‌باشند». طرفین همچنین اشاره نموده‌اند که «تجربه مثبت فعالیت‌های مشترک در زمینه صادرات گاز ترکمنستان به ایران و از طریق خاک آن کشور به کشورهای ثالث، مبنای محکمی برای افزایش ظرفیت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه است». بر این اساس و به منظور «استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌های بزرگ جهت تعامل مؤثر در صادرات گاز، مذاکراتی بین طرف‌های ترکمنستانی و ایرانی در تاریخ 11 تا 13 تیر ماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار شد که طی آن طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق‌های مربوطه حاصل شد».

بر اساس این قرارداد، مقرر شد سالانه تا سقف 10 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان بر اساس ساز و کار سواپ، از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عراق عرضه گردد. سواپ گاز میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران پیش از این در سال‌های 2022 و 2023 نیز به مقصد جمهوری آذربایجان انجام شده است.