یک‌شنبه 1 مهر 1403

امکان پوشش 11 هزار مگاوات از ناترازی برق تا تابستان 1404

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
امکان پوشش 11 هزار مگاوات از ناترازی برق تا تابستان 1404

مدیرعامل گروه مپنا گفت: ناترازی برق در تابستان امسال حدود 17 هزار مگاوات بود که می‌توان با اقدامات مختلف، دو سوم این ناترازی را برای تابستان 1404 پوشش داد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا در نشست امضاسی تفاهم‌نامه گروه مپنا و فرابورس اظهار داشت: نزدیک به 17 هزار مگاوات ناترازی برق در تابستان امسال داشتیم که بر اساس برنامه‌ریزی که وزارت نیرو دارد، مقدار زیادی از آن برای تابستان سال آینده با مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت جدید، پوشش داده می‌شود.

وی افزود: می‌توان با اقدامات مختلف، دو سوم این ناترازی را برای تابتسان 1404 پوشش داد که سهم مپنا در برنامه‌های وزارت نیرو برای پوشش این میزان ناترازی حدود 70درصد است.

اولیا با بیان اینکه "مپنا هم در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق در بخش حرارتی و تجدیدپذیر و هم در بخش مدیریت مصرف با هوشمندسازی شبکه ورود کرده"، گفت: مذاکراتی با وزارت نیرئ صورت گرفته که مپنا متعهد به اجرای پروژه‌ها و وزارت نیرو متعهد به تأمین مالی شود، به‌طوری که بخش قابل توجهی از مطالبات مپنا از سوی دولت پرداخت شود و این منابع مالی در ایجاد ظرفیت جدید تولید برق مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش اول برنامه‌های مپنا که به وزارت نیرو اعلام شده مربوط به آمادگی تابستان 1404 است و بخش دوم که تا دو یا 3 هفته آینده به وزارت نیرو اعلام می‌شود مربوط به اقدامات مپنا در فاصله زمانی 1405 تا 1408 یعنی تا پایان عمر دولت چهاردهم و پایان برنامه هفتم توسعه است.

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: راه‌حل‌هایی هم توسط وزارت نیرو برای تأمین مالی و پرداخت مطالبات پیشنهاد شده که در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: برنامه افزایش 7300 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی را با احداث واحدهای بخار و تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در برنامه داریم که با تحقق این‌کار می‌توانیم این میزان ظرفیت را بدون افزایش مصرف سوخت بخش نیروگاهی، به ظرفیت فعلی تولید برق کشور اضافه کرد.

اولیا در پاسخ به سوالی در خصوص قراردادی که در زمینه فشارافزایی پارس جنوبی با شرکت نفت و گاز پارس امضا شده، گفت: مژنا یکی از پیمانکاران عمومی در این قرار داد است که اسفندماه با شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس امضا شده، اما قرارداد دومی که در زمینه تأمین تجهیزات مهم این پروژه یعنی توربوکمپرسورها و توربوژنراتورهاست و قرار بود در اردیبهشت‌ماه نهایی و امضا شود، بعد از حادثه تلخ شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم، بلاتکلیف باقی مانده و منتظریم تا این قرارداد در دولت چهاردهم تعیین تکلیف شود.