شنبه 14 مهر 1403

انتخاب قزوین به عنوان پایلوت طرح حسابرسی آب کشاورزی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتخاب قزوین به عنوان پایلوت طرح حسابرسی آب کشاورزی

قزوین - ایرنا - استان قزوین به عنوان پایلوت اجرای طرح حسابرسی آب کشاورزی انتخاب شده که در آن وضعیت آب بری 2 محصول گندم و ذرت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر امور آب وو خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین روز دوشنبه در دوره آموزشی مدرسه در مزرعه که با حضور کارشناسان فنی آب و خاک برگزار شد، افزود: درهمین راستا 2 مزرعه خراوان و قوشچی از اراضی منطقه تحت پوشش شبکه آبرسانی استان؛ برای اجرای طرح حسابرسی به عنوان پایلوت انتخاب شده اند.

احمد مستخدمی اظهار داشت: استان قزوین به جهت دارا بودن پتانسیل بالای سوابق مطالعاتی و اجرایی بخش کشاورزی، داده های موجود در حسابرسی آب و همچنین مواجه بودن با کمبود منابع آبی به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح حسابرسی آب انتخاب شده است.

مستخدمی افزود: همچنین منحصر به فرد بودن شبکه آبرسانی قزوین بعنوان اولین و مجهزترین شبکه آبرسانی در سطح کشور از دیگر دلایل انتخاب قزوین به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح است.

وی یادآور شد: شبکه آبرسانی قزوین بالاترین ضریب انشعابات را دارد و بزرگترین شبکه آبرسانی کشور محسوب می‌شود.

مستخدمی خاطر نشان ساخت: منابع آبی که این اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهند تلفیقی از منابع آب های سطحی، رودخانه های فصلی، چشمه و استفاده از آب های عمیق و زیر سطحی است که در ارزیابی این طرح اهمیت دارد.

این مسوول تاکید کرد: قرار است نگاه بین‌المللی در این استان اجرا و تجربیات کسب شده در صورت موفقیت در این طرح تحقیقی به کل کشور تعمیم داده شود.

وی کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری آب از مهمترین شاخصه‌های فائو برای اجرای این طرح در استان قزوین برشمرد.

مستخدمی یادآور شد: بهمین منظور؛ کارگاه های آموزشی حسابرسی آب تا پایان فصل برداشت برای بهره برداران برگزار خواهد شد.

با توجه به بحران آب سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد یا فائو در نظر دارد طرحی را در هشت کشور به منظور ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اجرا کند که ایران نیز یکی از این کشورها است.

*س_برچسب‌ها_س*