شنبه 9 تیر 1403

انتشار نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس / رأی مرددین به سود کدام نامزد است؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
انتشار نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس / رأی مرددین به سود کدام نامزد است؟

نتایج موج چهارم (4تیر) نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از آن است که «مسعود پزشکیان» با 30/4 درصد از آراء در صدر انتخابِ کسانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌ِرو تردید دارند، قرار گرفته است. در رتبه بعدی به‌ترتیب «محمدباقر قالیباف» توسط 12/1 درصد و «سعید جلیلی» توسط 8/6 درصد از این افراد انتخاب شده...

مؤسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، چهار موج پیمایش تلفنی از جامعه آماری همه افراد 18 سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت استفاده شده؛ به‌نحوی که جمعیت کل کشور پوشش داده شده است. موج چهارم در بازه زمانی 2 تا 4 تیرماه 1403 با حجم نمونه 1100 نفر (با حداکثر خطای 3 درصد و اطمینان 95 درصد) اجرا شده است.

مشخصات جمعیت‌شناختی پاسخگویان

در این پیمایش، 50/3 درصد از پاسخگویان مرد و 49/7 درصد زن هستند؛ به‌طوری که 40/1 درصد در بازه سنی 18 تا 35 سال (جوان)، 46/1 درصد در بازه سنی 36 تا 60 سال (میانسال) و 13/8 درصد در بازه سنی بیش از 60 سال (سالمند) قرار دارند، همچنین، 40/3 درصد از پاسخگویان ساکن مراکز استان‌ها، 36/9 درصد ساکن شهرهای تابعه و 22/8 درصد ساکن روستاهای کشور هستند.

میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (موج چهارم)

به‌منظور سنجش تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از پاسخگویان سؤال شده است؛ «‌در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته آینده، برخی از مردم شرکت می‌کنند و برخی شرکت نمی‌کنند؛ شما چطور؟». در موج چهارم این پیمایش 45/7 درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31/6 درصد در این خصوص مردد بوده و 22/6 درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات پیش‌ِرو شرکت نخواهند کرد. انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن به روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

میزان رأی نامزدها میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند

میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌ِرو شرکت خواهند کرد، در پاسخ به سؤال «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدام‌یک رأی خواهید داد؟» در موج چهارم، «مسعود پزشکیان» با داشتن 23/5 درصد از آراء پیشتاز است. پس از ایشان، به‌ترتیب انتخاب 16/9 درصد «محمدباقر قالیباف» و انتخاب 16/3 درصد «سعید جلیلی» است، علاوه‌براین، 3/2 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 1/2 درصد «علیرضا زاکانی» و 0/5 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 28/5 درصد از این پاسخگویان مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و 3 درصد گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند. لازم به ذکر است که دو گزینه آخر برای فرد پاسخگو خوانده نشده است.

میزان رأی نامزدها میان مرددین شرکت در انتخابات

در موج چهارم، «مسعود پزشکیان» با 30/4 درصد از آراء در صدر انتخابِ کسانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌ِرو تردید دارند، قرار گرفته است. در رتبه بعدی به‌ترتیب «محمدباقر قالیباف» توسط 12/1 درصد و «سعید جلیلی» توسط 8/6 درصد از این افراد انتخاب شده است، علاوه‌براین، 3/2 درصد از این پاسخگویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 2/4 درصد «علیرضا زاکانی» و 0/1 درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند، همچنین، 26 درصد از این پاسخگویان مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و 11/5 درصد گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله خواهند داد، لازم به ذکر است که دو گزینه آخر برای فرد پاسخگو خوانده نشده است.

نامزد انتخاباتی جایگزین درصورت انصراف انتخاب اول

در صورت انصراف مسعود پزشکیان

از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌ِرو شرکت خواهند کرد، درصورت انصراف «مسعود پزشکیان»، 28/3 درصد از آراء ایشان به سبد رأی «محمدباقر قالیباف»، 19/3 درصد از آن به سبد رأی «سعید جلیلی»، 6/9 درصد «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 6/9 درصد «مصطفی پورمحمدی» و 2/1 درصد به سبد رأی «علیرضا زاکانی» منتقل خواهد شد. مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلاً شرکت نمی‌کنند» یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رأی سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند.

در صورت انصراف محمدباقر قالیباف

از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌ِرو شرکت خواهند کرد، درصورت انصراف «محمدباقر قالیباف»، 27/1 درصد از آرای ایشان به سبد رأی «سعید جلیلی»، 21/5 درصد به سبد رأی «مسعود پزشکیان»، 12/1 درصد «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، 8/4 درصد «علیرضا زاکانی» و 3/7 درصد به «مصطفی پورمحمدی» منتقل خواهد شد. مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلا شرکت نمی‌کنند» یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رای سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند.

در صورت انصراف سعید جلیلی

از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد، اگر «سعید جلیلی» انصراف دهد، 51 درصد از آراء ایشان به سبد رأی «محمدباقر قالیباف»، 13 درصد به سبد رأی «علیرضا زاکانی»، 12 درصد به سبد رأی «سیدامیرحسین قاصی‌زاده هاشمی» و 8 درصد به «مسعود پزشکیان» منتقل خواهد شد. مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلا شرکت نمی‌کنند» یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رای سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند. نامزد منتخب درصورت رفتن انتخابات به دور دوم

از پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت خواهند کرد، پرسیده شده است؛ «در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، شما از بین این نامزدها به کدام رأی می‌دهید؟».

در صورت رقابت میان «محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی»، 44/9 درصد گفته‌اند به «محمدباقر قالیباف» و 40/3 درصد به «سعید جلیلی» رأی خواهند داد، مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلاً شرکت نمی‌کنند» یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رأی سفید یا باطله» می‌دهند، البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند.

درصورتی که انتخابات میان «مسعود پزشکیان و سعید جلیلی» به دور دوم برود، 49 درصد به «مسعود پزشکیان» و 44/1 درصد به «سعید جلیلی» رأی خواهند داد. مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلاً شرکت نمی‌کنند»، یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رأی سفید یا باطله» می‌دهند، البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند.

در صورت رقابت بین «محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان»، 47 درصد به «محمدباقر قالیباف» و 44/8 درصد به «مسعود پزشکیان» رأی خواهند داد. مابقی پاسخگویان گفته‌اند «اصلاً شرکت نمی‌کنند»، یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رأی سفید یا باطله» می‌دهند، البته سه گزینه آخر برای پاسخگویان خوانده نشده‌اند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.