شنبه 1 اردیبهشت 1403

انتظار پیشرفت بیشتری در خروجی‌های پژوهشی داشتیم / خبرهایی خوش از پروژه "شهر سلول" کرج در سال جاری

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
انتظار پیشرفت بیشتری در خروجی‌های پژوهشی داشتیم / خبرهایی خوش از پروژه "شهر سلول" کرج در سال جاری

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی با اشاره به این‌که انتظار پیشرفت بیشتری در خروجی‌های کیفی و کمی پژوهشی دانشگاه داشته‌اند، توضیح داد: طبق بررسی‌ها با وجود این‌که خروجی‌های دانشگاه، در دوران کرونا هم رشد داشته، ولی این رشد با تصورات ما مقداری متفاوت بود. بااین‌حال بخشی از انتظارات ما برآورده شده است.

دکتر روزبه جوادکلباسی در گفت‌وگو با ایسنا، به برنامه دانشگاه خوارزمی برای افزایش کمی و کیفی خروجی‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: از سه سال گذشته ما انواع شیوه‌نامه‌ها و مصوبات را به‌ویژه برای بخش‌های تشویقی و حمایتی تدوین کردیم و نیاز به زمان برای برداشت نتایج آن‌ها داشتیم؛ ولی متأسفانه زمان برداشت نتایج اقدامات ما با کرونا مصادف شد.

وی ادامه داد: ما انتظار پیشرفت بیشتری در خروجی‌های کیفی و کمی پژوهشی دانشگاه داشتیم. طبق بررسی‌ها با وجود این‌که خروجی‌های دانشگاه، در دوران کرونا هم رشد داشته ولی این رشد با تصورات ما مقداری متفاوت بود. بااین‌حال بخشی از انتظارات ما برآورده شده است.

بهبود 10 پله‌ای رتبه پژوهشی دانشگاه خوارزمی

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی به رشد 10 پله‌ای این دانشگاه در رتبه‌بندی پایگاه ISC اشاره کرد و گفت: رتبه پژوهشی ما 10 پله بهبود پیدا کرد و در بین دانشگاه‌های جامع کشور از رتبه 25 در پژوهش به رتبه 15 رسیدیم و این نشان می‌دهد که در دوران کرونا دانشگاه رشد داشته است.

جوادکلباسی در مورد تأثیر کرونا در بخش پژوهش دانشگاه گفت: بحث تاب‌آوری موضوع مهمی در دانشگاه‌ها است و بر اساس اتفاقات و مواردی که پیش می‌آید، دانشگاه‌ها باید پیش‌بینی‌هایی انجام دهند تا بتوانند شرایط را تغییر دهند. در دانشگاه خوارزمی این پیش‌بینی‌ها انجام شده بود و به واسطه تجربیاتی که در آموزش‌های آزاد داشتیم، بلافاصله سامانه برگزاری آنلاین جلسات و کلاس‌های مجازی، به کار گرفته شد. این موضوع باعث شد که در زمان تعطیلات یا دورکاری‌ها، ارتباطات همچنان حفظ شود.

وی ضمن اشاره به معایب احتمالی آموزش مجازی، مزایای آن را نیز تشریح کرد و ادامه داد: با وجود این سامانه‌ها، ارتباطات استادان راهنما و دانشجویان و... در بسیاری از موارد امکان‌پذیر شد.

جوادکلباسی در مورد عملکرد فناورانه دانشگاه خوارزمی در سال 1400، توضیح داد: در سال گذشته بیش‌تر از 500 نفر در شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه مشغول به فعالیت شدند. 10 محصول و شرکت دانش‌بنیان مجوز اخذ کردند. یک اختراع بین‌المللی ثبت شد و 43 شرکت و 40 هسته فناور در مرکز رشد استقرار داده شدند. در این دانشگاه، 50 محصول فناوری توسعه داده شدند و در هفته پژوهش‌وفناوری سال 1400 با حضور دکتر خیرالدین؛ معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شدند.

 پروژه «شهر سلول» در کرج کی آغاز می‌شود؟

وی ادامه داد: همچنین در بهمن‌ماه 1400، مرکز رشد این دانشگاه نیز در پردیس کرج به مساحت 1600 مترمربع با حضور دکتر ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری افتتاح شد. در این مراسم از 35 محصول فناورانه رونمایی شد. بخشی از این دستاوردها مرهون حمایت‌های مالی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری بود و بخش قابل ملاحظه‌ای از آن نیز با حمایت هیئت‌رئیسه و هیئت‌امنای دانشگاه اتفاق افتاد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه خوارزمی با اشاره به پروژه «شهر سلول» این دانشگاه، گفت: ان‌شاءالله این پروژه در پردیس کرج با حمایت‌های معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و با کمک شرکت‌های سرمایه‌گذار در حال آغاز است و امیدواریم خبر خوش آن را بتوانیم در سال 1401 اطلاع‌رسانی کنیم.

تدوین و به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پژوهشی

جوادکلباسی در خصوص اقدامات انجام‌شده در معاونت پژوهشی دانشگاه خوارزمی، به تدوین و به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پژوهشی اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا بیش از 12 شیوه‌نامه و دستورالعمل تدوین شده و به تصویب هیئت‌امنای دانشگاه رسیده است. تدوین شیوه‌نامه پژوهشگران پسادکتری و به‌روزرسانی شیوه‌نامه فرصت‌های مطالعاتی نمونه‌ای از این اقدامات هستند تا اعضای هیئت‌علمی بتوانند با توجه به شرایط گرانی سفر و... از آن استفاده کنند. همچنین در این راستا، شیوه‌نامه مأموریت‌های پژوهشی تابستانه اعضای هیئت‌علمی نیز به تصویب هیئت امنا رسید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آیین‌نامه‌هایی برای مأموریت پژوهشی خارج از کشور اعضای هیئت‌علمی تدوین و آیین‌نامه همایش‌های بین‌المللی نیز به‌روزرسانی شد. در نظر گرفتن پایه پژوهشی ویژه برای افرادی که پژوهش‌های کیفی خاص انجام می‌دهند، بازبینی کامل شیوه‌نامه تخصیص گرنت و تصویب آن، با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های پژوهشی کاربردی، بنیادی و فناورانه و نیز ارتباطات پژوهشی بین‌المللی (در راستای دیپلماسی علمی)، افزایش حمایت مالی بیش از دو برابری از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و... نمونه‌های دیگری از حمایت از پژوهش‌ها بود که در دانشگاه خوارزمی انجام شده است.

انتهای پیام