جمعه 20 مهر 1403

انتقاد اتحادیه اروپا از تعلل دولت لندن برای برقراری روابط دیپلماتیک پسابرگزیت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتقاد اتحادیه اروپا از تعلل دولت لندن برای برقراری روابط دیپلماتیک پسابرگزیت

لندن - ایرنا - درحالی که نشانه‌ها از بن‌بست مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص آینده همکاری‌های دو طرف در دوره پسابرگزیت حکایت دارد، طرف اروپایی تعلل لندن برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک را به باد انتقاد گرفت.

اتحادیه اروپا معتقد است که دولت انگلیس پس از اجرای برگزیت باید مجوز گشایش سفارتخانه رسمی اتحادیه را بدون فوت وقت و خودکار صادر کند.

«پیتر استنو» سخنگوی جوسپ بورل به تفاوت این مساله با مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های دوجانبه اشاره و تصریح کرد که تعلل دولت لندن در این زمینه غیر قابل توجیه است.

سخنگوی دولت لندن، می‌گوید مذاکرات درباره وضعیت هیات اروپایی در انگلیس در جریان است. اما حساسیت و تعلل دولت انگلیس از آن جهت است که ساختمان اتحادیه اروپا در لندن، مقر پیشین حزب محافظه کار و محلی است که «مارگارت تاچر» نخست وزیر پیشین انگلیس در آنجا سه بار جشن پیروزی در انتخابات سراسری را برگزار کرد.

ساختمان یادشده در سال 2007 میلادی و در میانه بحران اقتصادی انگلیس ناگزیر به اتحادیه اروپا فروخته شد، اما اکنون اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار خواستار بازپس گیری این بنای تاریخی هستند.

دولت انگلیس پیشتر نیز با راه‌اندازی دفتر دائمی اتحادیه اروپا در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی برای نظارت بر حسن اجرای توافق برگزیت در خصوص این منطقه مخالفت کرد.

لندن معتقد است که حضور دفتر رسمی اتحادیه اروپا سبب ایجاد تفرقه در این منطقه خواهد شد. اما طرف‌های اروپایی نگرانند لندن در آینده زیر توافق‌های صورت گرفته خواهد زد.

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به انتقالی، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

نمایندگان انگلیس و اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق درباره آینده همکاری‌های دو طرف در دوره پسابرگزیت مشغول مذاکره هستند. گزارش‌ها حاکیست که این مذاکرات تاکنون نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

*س_برچسب‌ها_س*