پنج‌شنبه 14 تیر 1403

انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند

قاسم کیانی پیشکسوت بسکتبال تمام مشکلات و چالش‌های امروز این رشته از جمله پشت کردن مربیان ایرانی به تیم ملی به خاطر عملکرد رییس فدراسیون و تصمیمات اشتباه و بی تجربه او است.

قاسم کیانی پیشکسوت بسکتبال تمام مشکلات و چالش‌های امروز این رشته از جمله پشت کردن مربیان ایرانی به تیم ملی به خاطر عملکرد رییس فدراسیون و تصمیمات اشتباه و بی تجربه او است.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم کیانی از کارشناسان بسکتبال است که در دوره مدیریت مرحوم محمود مشحون همکاری نزدیکی با فدراسیون داشت. این مربی که پیش از این هدایت تیم های نوجوانان و جوانان بسکتبال را بر عهده داشت و در مقطعی هم سخنگوی فدراسیون بسکتبال بود، طی دو سال گذشته کوچکترین واکنشی نسبت به بسکتبال و حواشی همیشگی این رشته نداشت اما روند انتخاب سرمربی تیم ملی و واکنش گزینه‌های ایرانی به آن کهخبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «فدراسیون بسکتبال در گرداب انتخاب سرمربی / دلیل نه ایرانی‌ها چیست؟»، به آن پرداخت، بهانه‌ای شد برای تغییر رویکرد این کارشناس بسکتبال و شکستن سکوت طولانی‌اش.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر ارزیابی خود از چالشی که این روزها فدراسیون بسکتبال برای انتخاب سرمربی درگیر آن شده است را مطرح کرد و در ادامه عملکرد فدراسیون و ریاست آن را مورد ارزیابی و نقد قرار دارد. وی در هر بخش به لایه‌هایی اشاره داشت که به زعم وی دلیل حال و روز نزار بسکتبال است و دور شدن این رشته از روزهای اوجش.

کیانی در بخش ابتدایی این گفت و گو به دلایل رد پیشنهاد هدایت تیم ملی بسکتبال توسط مربیان ایرانی اشاره و تاکید داشت که چنین واکنش هایی نتیجه تصمیمات سال گذشته فدراسیون برای جذب مربی ضعیفی به نام «هاکان دمیر» است که به نوعی تحقیر و دهن کجی فدراسیون به مربیان ایرانی بود.

به اعتقاد قاسم کیانی، انتخاب دمیر توسط جواد داوری تبعات زیادی برای بسکتبال ایران داشت

نقد عملکرد جواد داوری در راس فدراسیون بسکتبال

قاسم کیانی در ادامه گفت و گو با خبرنگار مهر به نقد عملکرد جواد داوری پرداخت، کسی که اسفند سال 1400 در اولین دوره ورود به انتخابات فدراسیون بسکتبال موفق به تصدی این فدراسیون شد اما به اعتقاد این کارشناس، نتوانست انتظارات را برآورده کند و خیلی ضعیف تر از تصورات کار کرد.

کم تجربگی رییس فدراسیون

این مربی با تاکید بر اینکه مسئولان فدراسیون کم تجربه هستند، تصریح کرد: شاید اگر رییس فدراسیون با تجربه تر بود داستان پیشنهناد به گزینه های های ایران برای هدایت تیم ملی به نتیجه متقاوت ختم می شد و آنها (گزینه های داخلی و رییس فدراسیون) می‌توانستند با هم کنار بیایند اما همه می دانیم که جواد داوری رییس کم تجربه ای برای بسکتبال است. او با عملکردی که در دو سال گذشته داشته، این را نشان داده است.

داوری رییس شد چون رقیب هم قد و قواره ریاست نداشت

وی با بیان اینکه انتظار نداشتم جواد داوری به این اندازه ضعیف کار کند، به جریان آخرین مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال که اعضای آن به جواد داوری رای مثبت دادند، اشاره داشت و گفت: اعتقاد دارم اگر افرادی مانند امیر ایلیابی، رضا مهندسی و حتی رامین طباطبایی که در دوره قبل عملکرد قابل قبول نداشت، کاندیدا شده بودند جواد داوری شانسی برای ریاست نداشت اما شرایط طوری مهیا شد که افراد هم قد و قواره ریاست کاندیدا نشده بودند و اینگونه جواد داوری رای آورد و رییس شد.

رییسی که اعتماد به نفس ندارد

این مربی بسکتبال در ادامه با یادآوری رایزنی و لابی هایی که کاندیداها برای کسب رای و پیش از تشکیل مجمع انتخاباتی انجام می دهند، اشاره کرد و گفت: جواد داوری هم لابی ها و رایزنی هایی داشت و افرادی برای انجام آن کمک حالش بودند. مشکل اینجا بود که وقتی جواد داوری انتخاب شد بیش از حد فکر کرد که به گردن این افراد حق دارد. واقعیت این است که آنها کمک حال بودند اما با توجه به ترکیب کاندیداها، خودِ داوری شانس 50 - 50 برای ریاست داشت اما داوری اعتماد به نفس لازم را نداشت و به همین دلیل فکر می کرد کمک آنها باعث جمع شدن رای شده است.

عدم انتخاب های درست به خاطر حس مدیونیِ نادرست

کیانی با تاکید بر اینکه جواد داوری به لحاظ شخصیتی انسانی خوب است و در گذشته هم جزو بازیکنان خوب تیم ملی به حساب می آمد، خاطرنشان کرد: مشکل دقیقا همینجا بود که جواد داوری وقتی رییس شد بیش از حد خود را مدیون برخی افراد می دانست یعنی کسانی که کمک و همراه او برای گرفتن رای بودند. به همین دلیل نتوانست در تکمیل کادر همراه خود در فدراسیون تصمیمات و انتخاب های درستی داشته باشد.

نتایج رده های پایه تلخ و فاجعه بار بود

سخنگوی پیشین فدراسیون بسکتبال با یادآوری عملکردی که تیم های پایه در زمان ریاست جواد داوری در میادین مختلف داشته اند، گفت: وقتی به هند می بازیم یعنی نتایج به دست آمده در این رده سنی تلخ و فاجعه بار بود. دلیل هم این است که از مربیانی در راس تیم استفاده شد که سوابق و کارنامه شان مشخص بود اما معلوم نیست با چه ملاکی سرمربی تیم شدند.

پیشکسوت بسکتبال می گوید هیچ یک از انتخاب های رییس فدراسیون درست و به جا نبود

ملاک هایی غیر از شایسته سالاری در انتخاب سرمربی

وی در این زمینه به ملاک های مدنظر برای انتخاب سرمربی اشاره داشت و گفت: اولین و مهمترین دلیل برای انتخاب یک نفر به عنوان سرمربی تیم، شایسته سالاری است اما دلایلی دیگری هم می تواند منجر به انتخاب شود مانند مصلحت اندیشی، منفعت طلبی، امتیاز دادن در قبال امتیاز گرفتن، سفارش از بالا یا حتی پایین، رفاقت و...

انتخاب سرمربی در رده های پایه بر اساس شایسته سالاری نبود

پیشکسوت بسکتبال تاکید کرد: قطعا مهمترین ملاک برای انتخاب سرمربی در نظر داشتن همان شایسته سالاری است و اگر با تیم جوانان نتایجی در حد فاجعه گرفتیم به این دلیل است که مطمئنا و قطعا شایسته سالاری ملاک انتخاب سرمربی تیم نبوده است. نمیخواهم بگویم مثلا منفعت طلبی ملاک بوده است اما حتما و قطعا دلایلی غیر از شایسته سالاری تعیین کننده بوده است.

رییس بسکتبال جاه طلب است و راهش را اشتباه رفت

سرمربی پیشین تیم نوجوانان بسکتبال در بخشی از این گفت و گو با بیان اینکه رییس فدراسیون بسکتبال جاه طلب است، یادآور شد: یکی از ایرادات جواد داوری در دوره ریاستش تصمیماتی بود که در رابطه با تیم جوانان و انتخاب سرمربی گرفت. داوری جاه طلبی کرد، البته جاه طلبی می تواند ویژگی خوبی باشد اما او راه را اشتباه رفت.

داوری دنبال چیزی غیر از بسکتبال است

کیانی با تاکید بر اینکه جواد داوری بعد از تصدی فدراسیون بسکتبال خیلی سریع نشان داد که اشتباه می کند، تصریح کرد: فقط امیدوارم نگاه داوری به بسکتبال باشد. برخی افراد هدف شان از مدیریت ورزش رسیدن به جایگاه هایی مانند شورای شهر است و در واقع به این نیت وارد گود ورزشی می شوند. به نظر داوری هم در برخی موارد نشان داد که دنبال چیزی غیر از بسکتبال است و میخواد فدراسیون بسکتبال سکوی پرتاب برای او باشد.

درجه یک ها در بسکتبال نیستند

این مربی بسکتبال با تاکید بر اینکه رییس فدراسیون و تمام افرادی که کنار او کار می کنند انسان های خوب و شریفی به حساب می آیند، گفت: صحبت هایی که مطرح می شود صرفا در رابطه با قابلیت های فنی آنها و تجربه و تخصص‌شان است و اینکه داوری از افراد درجه یک در کنار خود بهره نگرفته است.

نوک انتقادات به سمت کمیته فنی هم است

سخنگوی پیشین فدراسیون بسکتبال در ادامه به نقش کمیته فنی در انتخاب های نابه جا برای سرمبیان تیم های ملی اشاره کرد و گفت: همه رییس و دبیر فدراسیون را مقصد می بینیم، با تاکید دوباره بر اینکه این دو نفر انسانی های خوب و شریفی هستند می گویم که به لحاظ فنی انتقادات زیادی به آنها وارد است اما کمیته فنی در این میان چه کاره بوده و است.

کیانی با تاکید بر اهمیت کمیته فنی می گوید که به جز دو نفر، سایر اعضای این کمیته درجه یک نیستند

آدم درجه یک در کمیته فنی کم داریم

وی در این زمنیه تاکید کرد: کمیته فنی محل تصمیم گیری های مهم فدراسیون است در حالیکه آدم درجه یک در کمیته فنی کم داریم. در ترکیب فعلی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال، به نظر من فقط دو نفر درجه یک هستند که یکی از آنها واقعا هم جزو بهترین های بسکتبال ایران است اما مهم این است که همه افراد این ترکیب درجه یک نیستند و همین هم یک نقد به فدراسیون است. با بودن افراد درست و به جا در کمیته فنی، نباید خیلی از تصمیمات گرفته شود و خیلی از اتفاقات رخ دهد.

نقش کمیته فنی در ناکامی ها بیشتر از رییس است

کیانی خاطرنشان کرد: همه مانند مهدی کامرانی نیستند که وقتی می بیند شرایط خوب نیست خودش کنار می رود. بنابراین نقش کمیته فنی در تصمیم گیری ها خیلی مهم است. اعضای این کمیته در تمام ناکامی ها شریک هستند و چه بسا بیشتر از رییس فدراسیون چون آنها تصمیم می گیرند چه کسی سرمربی شود. بنابراین جامعه ورزش باید از کمیته فنی هم گله مند باشد نه فقط از رییس و دبیر.

استعفای فرمالیته

این پیشکسوت بسکتبال اشاره ای هم به دیدار نهایی فینال لیگ برتر و حواشی که در حضور وزیر ورزش منجر به توقف نیم ساعته بازی شد، داشت و گفت: بعد از آن اتفاقات بود که محسن معزی فر از سرپرستی سازمان لیگ استعفا داد. حالا درست است که گفته مشغله داشتم و قرار نبود اینجا بمانم اما در واقع او سپر بلا شد. مگر مقصر آن اتفاقات سرپرست سازمان لیگ بود که استعفا داد. واقعیت این است که خواستند اینطور جلوه دهند که کسی که مقصر حواشی فینال بود، خودش رفت درحالیکه او مقصر نبود. استعفای صورت گرفته فرمالیته بود.

وزیر نگاه عمیق تر به اتفاقات بسکتبال داشته باشد

وی با بیان اینکه وزیر ورزش که در حضور او حواشی فینال لیگ برتر در گرگان رقم خورد، اهل مدارا کردن است، گفت: کیومرث هاشمی از مدیران موفق است چون همه را تحمل می کند. اگرچه امروز در وزارت ورزش با مشکلات مالی و عدم امکانات مواجه است اما بازهم او را ناموفق نمی بینم. شاید وزیر ورزش با اتفاقاتی که مقابل او در گرگان رخ داد، مدارا کند اما شاید هم بهانه ای شود برای اینکه بسکتبال را عمیق تر دنبال کند و ببیند در این رشته چه می گذرد.

مربی بسکتبال ابراز امیدواری می کند که حواشی رخ داده در فینال لیگ برتر در حضور وزیر ورزش، منجر به پیگیری عمیق تر وضعیت این رشته توسط او شود

محله برو و بیا بسکتبال

سرمربی پیشین تیم های نوجوانان و جوانان بسکتبال ادامه داد: بسکتبال محله برو و بیا شده است اگر وزیر ورزش توجه عمیق تر به بسکتبال داشته باشد، مشکلات راحت تر حل می شود.

شرایط برای بازگرداندن درجه یک ها سخت شده است

کیانی مجدد بر شخصیت فردی جواد داوری و جدا بودن آن از عملکردش تاکید کرد و گفت: جواد را دوست دارم، زمانی که بازیکن بود از جانش برای تیم ملی می گذاشت و هیچ زمان کم فروشی نمی‌کرد اما واقعیت این است از عملکردش به عنوان رییس شوکه شدم چون درجه یک ها را دور خود جمع نکرده است و الان شرایط برای بازگرداندن سخت شده است همانطور که در مورد مربیان ایرانی و عدم پذیرش آنها برای همکاری به عنوان سرمربی دیدیم.

داوری به اشتباهاتش پی برده است

پیشکسوت بسکتبال با بیان اینکه این رشته شرایط خوبی ندارد و حیف شده است، گفت: جواد داوری به خیلی از اشتباهاتش پی برده است اما به نظر می رسد در برخی موارد گیر افتاده است. اگر او نسبت به اطرافیانش بازنگری داشته باشد و درجه یک ها را بیاورد، می تواند مسیر را به سمت موفقیت تغییر دهد وگرنه ناکامی ادامه دارد.

یک تاکید دوباره

قاسم کیانی در پایان گفت: بازهم می گویم افرادی حاضر در فدراسیون همگی شریف هستند، اینجا از نتایج صحبت می کنیم و ارزیابی عملکرد بعد از دو سال. بسکتبال ایران این نیست که امروز می بینیم. اگر از همه پتانسیل ها استفاده شود، بهتر نتیجه می گیریم.

انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند 2
انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند 3
انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند 4
انتقاد از عملکرد رییس فدراسیون بسکتبال / درجه یک‌ها اطرافش نیستند 5