سه‌شنبه 10 مهر 1403

انتقال آب به "دریاچه ارومیه" بازهم عقب افتاد!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
انتقال آب به "دریاچه ارومیه" بازهم عقب افتاد!

درحالی که قرار بود تونل کانی سیب در بهمن ماه افتتاح شده و آب را به دریاچه نیمه جان ارومیه برساند، این مهم بازهم عقب افتاده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، چند سالی است که دریاچه ارومیه حال خوبی ندارد و امسال نیز شرایط این دریاچه به اسفناک‌ترین شکل ممکن رسیده است. بارش‌های اخیر نیز بر افزایش تراز آبی دریاچه تأثیری نداشته و بیم آن می‌رود که اگر پمپاژ آب به دریاچه از طریق تونل کانی سیب انجام نشود، دریاچه در تابستان سال آینده به شکل کامل خشک شود.

پیش از این وزارت نیرو اعلام کرده بود که در دهه فجر تونل کانی سیب افتتاح شده و در فاز اول مقدار 300 میلیون متر مکعب را به دریاچه انتقال داده و در فاز دوم نیز 200 مترمکعب آب را وارد دریاچه ارومیه می‌کند. با این وجود در دهه فجر انقلاب اسلامی نیز اتفاقی نیفتاد تا ارومیه همچنان تشنه مانده و در یک قدمی مرگ باشد.

آخرین جزئیات از پروژه انتقال آب از "تونل کانی سیب" برای احیای دریاچه ارومیه

با وجود اینکه وضعیت دریاچه ارومیه هر روز وخیم‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که درحال حاضر انتقال آب از کانی سیب تنها راه نجات دریاچه از خشکی کامل باشد و کمک کند تا دریاچه ارومیه تاحدودی از شرایط بحرانی خارج شود.

با توجه به پیش‌بینی تابستان خشک و سخت و افزایش تبخیر در حوضه ارومیه ضروری است که این انتقال هرچه زودتر انجام شده و قبل از اینکه دیر شود از ارومیه از خطر خشکی 100 درصدی نجات پیدا کند.