سه‌شنبه 17 مهر 1403

انسان‌محوری پلیس در عصر هوش مصنوعی؛ تجهیزات به تنهایی کافی نیست

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
انسان‌محوری پلیس در عصر هوش مصنوعی؛ تجهیزات به تنهایی کافی نیست

سردار محمدیان فرمانده انتظامی کل در مراسم الحاق تعداد 150 دستگاه موتورسیکلت سنگین به پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های آینده‌نگر، گاهی به‌گونه‌ای توصیف می‌شود که تمام فرآیندهای یک کارخانه را به‌صورت خودکار اداره می‌کند. به عنوان مثال، گفته شده برای اداره یک کارخانه تنها یک نفر و یک سگ کافی است؛ زیرا تجهیزات خودکار تمامی کارها را انجام می‌دهند و وظیفه سگ این است که از دخالت انسان‌ها جلوگیری کند.

او ادامه داد: در این سناریو، انسان نقشی جز نظارت ندارد، اما در حوزه پلیس، کار همیشه انسان‌محور بوده، هست و خواهد بود. تجهیزات و فناوری‌ها برای تسهیل وظایف پلیس هستند، اما محوریت همچنان با انسان است. اگر پلیس از تجهیزاتی استفاده کند که نسبت به متخلفان ضعیف‌تر باشد - به‌عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه پلیس کندتر یا تجهیزاتش بازدارندگی کافی نداشته باشد - در مأموریت‌های میدانی موفق نخواهد بود و به جای آنکه پلیس غالب شود، متخلفان پیروز می‌شوند.

سردار محمدیان تصریح کرد: امروزه به دلیل حجم بالای خودروها و فرهنگ ترافیکی غالب، شاهد هستیم که 80 درصد خودروهای شهری تک‌سرنشین هستند. این فرهنگ موجب شده تا افراد احساس کنند که بنزین و تردد رایگان است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر، استفاده از خودرو و پارکینگ هزینه‌بر است و هیچ‌گونه پارک رایگان وجود ندارد. اگر چنین سیستمی نیز در کشور ما اجرایی شود، قطعاً بر مدیریت ترافیک و استفاده بهینه از منابع تأثیرگذار خواهد بود.

در حال تکمیل......

خبرنگار: عطیه رضایی