دوشنبه 16 مهر 1403

اهدای خون ارزشمندترین خدمت است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
اهدای خون ارزشمندترین خدمت است

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم توجه به اهدای خون گفت: اهدای خون از مهمترین و ارزشمندترین خدمات در جامعه اسلامی است که اهتمام به آن ضروری است.

این مرجع تقلید با ارسال پیامی به این اداره کل آورده است: اهدای خون با توجه به اهمیت و حساسیت آن در نجات جان انسانها، اقدامی بسیار ارزشمند است.

در ادامه این پیام آمده است: اهدای خون، نجات بخش انسان هاست و از همه مردم و جوانان به ویژه در این ایام به عزاداران حسینی توصیه می شود که به این امر مهم اهتمام جدی داشته باشند. اهدای خون نشان دهنده اشتراک در زندگی جمعی و همکاری در همه شوون محیات انسانی است.

در انتهای پیام ایشان با توجه به ضرورت فرهنگ سازی اهدای خون درباره اهمیت اهدای خون واطلاع رسانی بیشتر این موضوع تاکید نموده است.

همزمان با ایام محرم و صفر، سازمان انتقال خون طرح نذر خون حسینی از 27 مردادماه جاری هم‌زمان با تاسوعا در تمام مراکز انتقال خون در سراسر کشور آغاز کرده است که این طرح تا 5 مهرماه هم‌زمان با اربعین سرور و سالار شهیدان ادامه دارد.

این پویش سراسری، با شعار «دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» و «اهدای خون تو تداوم تپش قلب جهان»، با رویکرد استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی مردم به منظور پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر در دستور کار قرار گرفته است.

خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد، به همین دلیل باید اهدای خون به صورت مرتب، مستمر و در طول سال صورت گیرد.