پنج‌شنبه 19 مهر 1403

اهدای خون در خراسان شمالی 11 درصد افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اهدای خون در خراسان شمالی 11 درصد افزایش یافت

بجنورد - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی از افزایش 11 درصدی اهدای خون در 16 روز فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

دکتر حسین زارع روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در این مدت 652 نفر به پایگاه انتقال خون مراجعه داشتند که 555 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: اما، تعداد مراجعه کنندگان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5 درصد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: از مجموع افرادی که خون اهدا کرده اند 37 نفر زن هستند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 160 درصد رشد دارد.

اهدای خون در استان خراسان شمالی در اواخر اسنفد ماه به علت شیوع ویروس کرونا تاحدی کاهش یافت اما دوباره شهروندان به یاری بیماران نیازمند به خون شتافتند.

زارع در بخش دیگری از سخنانش گفت: وضع اهدای خون در خراسان شمالی همیشه مناسب بوده است و تمام نیاز استان را تامین می کرد به همین دلیل از افراد بار اول خونگیری نمی شد اما هم اکنون اجازه این خونگیری نیز داده شده است.

وی گفت: در این مدت علاوه بر تامین 100 درصدی نیاز خون بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تعداد 180 واحد گلبول قرمز فشرده نیز به زاهدان ارسال شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: 25 هزار و 271 نفر در سال گذشته برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد 19 هزار و 97 نفر موفق به اهدای خون شدند.

زارع با بیان اینکه مراجعه برای خونگیری در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن 2 درصد افزایش داشت، اظهار کرد: همچنین میزان اهدای خون در این یکساله 11.6 درصد رشد یافته است.

وی اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی 12 بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: نیاز به خون همیشگی است و در این روزها از شهروندان تقاضا داریم با حضور در پایگاه های انتقال خون به نجات جان بیماران بشتابند. زارع، برخی نگرانی های ایجاد شده در خصوص اهدای خون در زمان شیوع کرونا را بی‌جا خواند و گفت: این در حالی است که مراکز اهدای خون همواره پروتکل ضدعفونی خاص و ویژه ای را برای سلامت اهداکنندگان و خون دریافتی رعایت می‌کنند.

وی افزود: انتقال خون از نظر رعایت استانداردها در مسایل بهداشتی و سایر موارد لازم بسیار سختگیرانه عمل می کند و شهروندان باید با اطمینان خاطر برای عمل نوع دوستانه اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، تمامی تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن پایگاه انجام می شود و از مردم و همچنین افرادی که به صورت مستمر خون اهدا می کنند می خواهیم که با اعلام فراخوان ها، بدون هیچ نگرانی برای خون دادن مراجعه کنند.

زارع افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی، زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 96 درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*