سه‌شنبه 10 مهر 1403

اهدای 2 راس اسب به محیط‌بانان پارک ملی گلستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اهدای 2 راس اسب به محیط‌بانان پارک ملی گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - نصرت برزگر و حسام‌الدین روحی از دوست‌داران محیط زیست شهرستان کلاله با هدف کمک به حفظ زیست بوم، 2 راس اسب به محیط‌بانان پارک ملی گلستان هدیه کردند.

یحیی مرادی مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان روز شنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: این اسب‌ها برای گشت و بازدیدهای میدانی محیط‌بانان در حفظ و نگه‌داری از حیات وحش و پوشش گیاهی پارک ملی گلستان به‌کار گرفته می‌شود.

وی افزود: در مجموع از 20 راس اسب مستقر در پاسگاه‌های محیط بانی پارک ملی گلستان، چهار اسب به دلیل سن زیاد، از آمادگی لازم برای گشت‌زنی طولانی مدت برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: از محل تخصیص 30 میلیارد ریال بودجه امسال پارک ملی گلستان علاوه بر تعمیر پاسگاه‌های محیط‌بانی و تجهیز آنها به امکانات حفاظتی، خرید اسب‌های جوان و تازه نفس برای استفاده محیط‌بانان در گشت‌زنی‌ها پیش بینی شده است.

مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان گفت: هم اینک 12 پاسگاه محیط بانی در این پارک مستقر است که برای انجام بهتر برنامه‌های حفاظتی قرار است 2 پاسگاه جدید در منطقه کویلر و روستای لهندور ساخته شود.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*