پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اهمیت برپایی نماز عید فطر همراه خانواده

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
اهمیت برپایی نماز عید فطر همراه خانواده

والدین می‌توانند فرزندانشان را در برپایی نماز عیدفطر تشویق کنند، به ویژه آن ها که روزه اولی بودند، به کودکان عیدی و هدیه بدهند و با حس و حال عید دیدنی به دیدار بزرگترها بروند.

به گزارش مشرق، عید فطر، عید همدلی، یک دلی و یک رنگ بودن است. اگر ماه رمضان، ماه عشق بازی و خلوت با خداوند است، در عید فطر جلوه قرب به خدا نشان داده می‌شود. اینکه نشان می‌دهیم به عنوان یک بنده فقط شعار ندادیم و به خدا نزدیک‌تر شدیم. در این عید با نشانه‌هایی چون دادن صدقه به فقرا در قالب ذکات فطره و نماز خواندن به خداوند نشان می‌دهیم که شعارمان عملی شده و چه خوب است که در این شکرانه خانواده و فرزندانمان نیز همراهمان باشند.

*اهمیت مناسک عید فطر

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل»، کارشناس مهدویت و رئیس سابق مرکز تخصصی نماز درباره اهمیت ذکات و نماز عید فطر می‌گوید: «روزی حضرت موسی (ع) به خداوند گفت: اگر تویی که خدایی، زمینی می شدی چه می‌کردی؟ خداوند در یک جمله پاسخ داد که خدمت به خلق می‌کردم. این دقیقا یک حرکت توحیدی است. ما در عیدفطر نشان می‌دهیم که عیدمان را با اطعام فقرا و یاد آنها شروع می‌کنیم. بنابراین عید فطر نماد نجات از تمدن خودگرایی به خداگرایی، مقابله با نفسانیات و سرگرم بودن به خود است. پس از اینکه نشان دادیم به یاد فقرا و محرومین با پرداخت ذکات فطره هستیم، به سمت نماز حرکت می‌کنیم».

*نماز با جماعت و خانواده ارزشمند است

حجت الاسلام کفیل درباره اهمیت نماز عید به همراه خانواده می‌گوید: «حال که شکر کردیم و الحمدلله گفتیم، چقدر خوب است که وقتی می‌خواهیم به سوی خدا برویم و شکرگذار نعمت هایش باشیم، همه با هم اجتماع کنیم و به سمتش برویم. گرچه نماز عید فطر را هم می توان تنها خواند، اما وقتی در جمع حاضر شویم، توجه خداوند به ما طور دیگری خواهدبود، چرا که اسلام دین جمع و اجتماع است. چقدر خوب است که نماز عید فطر را یکپارچه وخانوادگی برپا کنیم».

*روزه اولی ها را با خودتان همراه کنید

«انصافا نماز عید فطر باید همراه کودکان و نوجوان ها باشد، حضور نوجوان هایی که امسال برای اولین بار مکلف به روزه گرفتن شدند، خیلی با اهمیت است. والدین باید برای بچه ها تبیین کنند که حضورشان در نماز عید فطر شکر واقعی خداوند است یعنی خدایا ما ممنونت هستیم که یک ماه به ما توفیق دادی تا اعمال این ماه را به جا آوریم».

*به خانواده و فرزندانمان عیدی بدهیم

حجت الاسلام کفیل درباره تشویق‌هایی که می‌توانیم برای بچه ها و حضورشان در مناسک عید فطر قائل شویم، می‌گوید: «روز عید، روز هدیه گرفتن از حضرت حق و هدیه دادن است. بسیار عالی است که پدر و مادرها بهترین عیدی شان را در اعیاد خوب اسلام به فرزندانشان بدهند و بعد از نماز عید، یک هدیه و عیدی خوب برای فرزندانمان به خصوصی آنهایی که روزه گرفتند، تهیه کنید».

*صله رحم را فراموش نکنیم

نکته دیگر این است که توجه داشته باشید، در روز عید باید نشاط و شادابی را رعایت کنیم و صله رحم را فراموش نکنیم. دین اسلام دین توجه به هم و با هم بودن، توجه به والدین و احترام گذاشتن به آن ها است. بنابراین زمانی را تعیین کنیم همراه فرزندان به دیدن بزرگترها بروید. بنابراین روز عیدمان را سعی کنیم با همه روزهای دیگرمان متفاوت باشد.

*چطور مسیر را برای کودکانی که از مناسک دینی فاصله می‌گیرند هموار کنیم

حجت الاسلام کفیل درباره بچه‌هایی که با دین و مناسک آن فاصله می‌گیرند، می‌گوید: «مهمترین دلیل فاصله گرفتن فرزندان با دین، فاصله گرفتن پدر و مادرها با فرزندان است یعنی هر چقدر ما به بچه‌هایمان نزدیک تر باشیم آنها هم به دین نزدیک تر می‌شوند یعنی به جای اینکه «با آنها باشیم» این روزها «برای آنها» شده‌ایم که این خود بحث مفصلی دارد.

در نهایت ما در نماز عید چند جمله را چندین بار تکرار می‌کنیم به این معنا که خدایا ما را به مقامی که می خواهیم و همان مقام خوبان است و عصاره نماز عید فطر هم هست، برسان تا یک دل و یک رنگ با خودت شویم، یعنی همه وجود را وقف خداوند کنیم و زندگی توحیدی داشته باشیم و خواسته جدی ما در نماز عید همین مقام اخلاص است که امیدواریم همه ما در نهایت بدان دست یابیم.

منبع: فارس
اهمیت برپایی نماز عید فطر همراه خانواده 2
اهمیت برپایی نماز عید فطر همراه خانواده 3