سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

اهمیت و ارزش دعا هنگام افطار

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
اهمیت و ارزش دعا هنگام افطار

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: دعا‌های فراوانی برای لحظه افطار بیان شده، «امام کاظم (ع)» فرموده‌اند: هر کس این دعا را در هنگام افطار بخواند پاداش تمام کسانی که در آن روز، روزه بوده اند برای او نوشته می‌شود: «اَللهُمَ لَکَ صُمتُ وَعَلی رِزقِکَ اَفطَرتُ وَعَلَیکَ تَوَکَلت خداوندا، تنها برای تو روزه داشتم و با روزی تو افطار کردم و بر تو توکل نمودم».

احمد ستوده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون اعمال و ادعیه هنگام افطار در ماه مبارک رمضان گفت: افطار از جمله لحضات ارزشمندی است که بنده را به خدای خود متصل می‌کند، زبان دعا دراین هنگام بسیار مهم است و ادعیه «ائمه معصومین (ع)» هر کدام نشان می‌دهد که لحظه افطار در ماه مبارک رمضان تا چه میزان ارزشمند و گرانبها است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روایات بسیاری آمده است که دعای ما در هنگام افطار توسط پروردگار یکتا اجابت می‌شود همچنین همانطور که همه می‌دانیم از تمام بزرگان دین مبین اسلام چندین دعا وجود دارد که با خواندن آن‌ها می‌توانیم با خدای خود صحبت کرده و خواسته‌های دلمان را با خداوند متعال مطرح کنیم.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه آخرین مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

ستوده در مورد ادعیه‌ای که در هنگام افطار برا آن سفارش شده بیان کرد: دعا‌های فراوانی برای لحظه افطار بیان شده، «امام کاظم (ع)» فرموده‌اند: هر کس این دعا را در هنگام افطار بخواند پاداش تمام کسانی که در آن روز، روزه بوده اند برای او نوشته می‌شود: «اَللهُمَ لَکَ صُمتُ وَعَلی رِزقِکَ اَفطَرتُ وَعَلَیکَ تَوَکَلت خداوندا، تنها برای تو روزه داشتم و با روزی تو افطار کردم و بر تو توکل نمودم».

وی پیرامون دعای سفارش شده از سوی «امام علی (ع)» در هنگام افطار بیان کرد: «امام علی (ع)» فرموده‌اند هنگام افطار بخوانید: «بِسمِ اللهِ اَللهُمَ لَکَ صُمنا وَعَلی رِزقِکَ اَفطَرنا فَتَقَبَل مِنا اِنَکَ اَنتَ السَمیعُ العَلیمُ، خداوندا، تنها برای تو روزه داشتیم و با روزی تو افطار نمودیم، پس روزه‌ی ما را بپذیر. به راستی که تو شنوا و آگاهی».

ستوده به دعای «پیامبراکرم (ص)» هنگام افطار در ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: ماه رمضان و به خصوص لحظه‌های افطار از بهترین زمان‌ها برای بهره‌مندی از برکات سفره پر نور الهی است. در کتاب علمای شیعه به نقل از «پیامبراکرم (ص)» آمده است که خواندن این دعا هنگام افطار موجب پاک شدن گناهان می‌شود: «یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ أَنتَ اِلَهِی لَا اِلَهَ لِی غَیرُکَ اغفِر لِیَ الذَنبَ العَظِیمَ اِنَهُ لَا یَغفِرُ الذَنبَ العَظِیمَ اِلَا العَظِیمُ، ای بزرگ ای بزرگ، تو معبود منی و من به‌جز تو معبودی ندارم، گناه بزرگ مرا بیامرز، به راستی که جز بزرگ نمی‌تواند گناه بزرگ را ببخشاید». همچنین دعایی دیگر از «امام رضا (ع)» به هنگام افطار سفارش شده است که در آن آمده است: «اللهم لکَ صُمنا بتوفیقک وعلی رِزقکَ اَفطَرنا بِاَمرک، فَتقبلهُ مِنا واغفر لنا، اِنک اَنت الغَفورُ الرحیم، خداوندا، با توفیق تو برایت روزه گرفتیم و با دستور تو با روزی‌ات افطار کردیم، پس آنرا از ما بپذیر و ما را بیامرز، به راستی که تو خودت بسیار آمرزنده و بسیار مهربانی.

وی به دعای هنگام خوردن لقمه اول افطار اشاره و بیان کرد: در روایات آمده است که هر روزه دار در زمان افطار یک دعای مستجاب دارد لذا در هنگام خوردن نخستین لقمه افطار بگوید: «بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرحَیمِ یا واسِعَ المَغفِرَهِ اِغفِر لی، بنام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است،‌ای گسترده آمرزش، مرا بیامرز».

ستوده پیرامون مشهور‌ترین دعا به هنگام افطار اظهار کرد: در حدیثی بیان شده «امام صادق (ع)» فرموده‌اند، «پیام اکرم (ص)» بعد از افطار این دعا را می‌خواندند: «اللَهُمَ لَکَ صُمنَا وَ عَلَی رِزقِکَ أَفطَرنَا فَتَقَبَلهُ مِنَا ذَهَبَ الظَمَأُ وَ ابتَلَتِ العُرُوقُ وَ بَقِیَ الأَجرُ، خدایا، فقط برای تو روزه داشتیم و با روزی تو افطار کردیم، پس روزه‌ی ما را بپذیر. گرسنگی سپری شد و رگ‌ها‌تر و نم‌دار شدند و پاداش باقی ماند».

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا بیان کرد: دعایی دیگر نقل شده که «امام صادق (ع)» می‌فرمایند:

«الحَمدُ لِلَهِ الَذِی أَعَانَنَا فَصُمنَا وَ رَزَقَنَا فَأَفطَرنَا، ستایش خدا را که ما را یاری نمود و روزه گرفتیم و روزی داد و افطار کردیم».

«اللَهُمَ تَقَبَلهُ مِنَا وَ أَعِنَا عَلَیهِ وَ سَلِمنَا فِیهِ وَ تَسَلَمهُ مِنَا فِی یُسر مِنکَ وَ عَافِیَه، خدایا، روزه‌ی ما را بپذیر و ما را بر محافظت از آن یاری کن ودر آن ماه رمضان سالم بدار و آن رابا آسانی فراوانی روزی و عافیت از ما بگیر».

«الحَمدُ لِلَهِ الَذِی قَضَی عَنِی یَوماً مِن شَهرِ رَمَضَانَ، ستایش خدا راکه توفیق روزه داشتن یک روز از ماه رمضان رابه من عنایت کرد».

ستوده شب‌های ماه مبارک رمضان را سرشار از ارزش معنوی دانست و تصریح کرد: لحظه به لحظه شب و روز‌های ماه مبارک رمضان پر است از اعمال عبادی و ادعیه مستحبی که خواندن و به جا آوردن آن‌ها فضیلت بسیاری به همراه دارد. از آنجا که لحظه افطار که از معنوی‌ترین لحظه‌ها برای یک روزه دار است بنابراین اعمال و اذکار مخصوص به خود را دارد. یکی از ادعیه زمان افطار دعایی است که «امام صادق (ع)» بر آن سفارش کرده‌اند که به «تواشیح اسماء الحسنی» معروف است و بر اسماء الهی تاکید دارد.