شنبه 31 شهریور 1403

اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام!

چند هفته پیش تلاش کردم با کوین یامگا مصاحبه کنم و او تاکید کرد حرف‌هایش را به زودی در زمین خواهد زد؛ عجب پاسخ متقن و استواری.

به گزارش "ورزش سه"، دو ستاره با تجربه و با کیفیت قابل ملاحظه و استاندارد، حاصل تلاش فرهاد مجیدی برای بستن تیمی در اندازه‌های قهرمانی در سال 1400 بود. رودی ژستد و کیمیا یامگا، با درخواست سرمربی سابق استقلال به ترکیب تیم اضافه شدند و گرچه دوران حضور ژستد در استقلال تنها با خاطره گل مهم او در دربی برگشت و تقریباً مسجل کردن قهرمانی استقلال همراه بود، اما قصه کوین یامگا متفاوت پیش رفت و این بازیکن محکم و با صلابت، در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از ستون‌های مهم نتیجه گرفتن باشگاه استقلال شده بود. کوین یامگا حتی در روزهای تلخ استقلال در سال‌های اخیر نیز از معدود بازیکنانی با کیفیت همیشه مستمر و مورد تحسین از سوی هواداران این تیم بوده و به ندرت حتی هنگام رقم خوردن یک نتیجه بد یا یک شکست، کسی او را مقصر می‌دانست.

اما یک حادثه غیرقابل توضیح و عجیب در تمرینات باشگاه استقلال در سال گذشته، مسیر ورزشی و حتی زندگی این ستاره مستحکم را تغییر داد. برخورد عجیب امید حامدی‌فر در تمرینات با کوین یامگا اگرچه در ابتدا یک مصدومیت ساده و گذرا به نظر می‌رسید، اما هرچه گذشت، خبری از بازگشت کوین یامگا به میادین نبود و در نهایت او فصل گذشته را بدون انتشار خبر بازگشت به میدان به پایان رساند. در فصل تابستان نیز شرایط کوین یامگا تفاوتی نکرد و این بازیکن در نهایت با بی‌مهری عجیب باشگاه استقلال به سمت درهای خروج هدایت شد.

در شرایطی که حتی اخبار زیادی در مورد احتمال خداحافظی او از فوتبال به گوش می‌رسید، در نهایت در روزهای پایانی پنجره تابستانی، باشگاه نساجی کوین یامگا را به خدمت گرفته و این بازیکن خیلی زود خودش رو به ترکیب اصلی رساند. فراموش نکنیم در این مدت شایعه انتقال او به چند تیم دیگر نیز منتشر شده بود، اما حتی حضور کوین یامگا در تمرینات نیز سرمربیان را مجاب به استخدام نکرد و همه چیز بدترین شکل ممکن برای بازیکن پیش رفت.

اما علی خطیب در بدو ورود به باشگاه نساجی، دست به احتمالاً ریسک بزرگی زده و با کوین یامگا برای انتقال به باشگاه توافق رسید. این ستاره فرانسوی شب گذشته و در دیدار مقابل استقلال یکی از بهترین نمایش‌های خود در دوران حضور در ایران را ارائه داده و البته مثل همیشه ضربات پنالتی خود را بدون کوچکترین اشتباه و با نهایت سلامت ممکن وارد دروازه تیم سابق خود کرد. تقریباً همه هواداران فوتبال از لحظه اعلام پنالتی به سود نساجی، علاقمند به دیدن واکنش کوین یامگا در صورت گلزنی احتمالی بودند و این بازیکن نیز بلافاصله بعد از بازی کردن دروازه سید حسین، با اشاره به مصدومیت عجیب خود در تامین استقلال و البته برخورد باشگاه، پاسخ اتفاقات ماه‌های اخیر را داد.

ویدئو: 353489

من چند هفته قبل و بعد از انتشار خبر رسمی جدایی کوین یامگا از استقلال، تلاش کردم با این ستاره فرانسوی مصاحبه کرده و از جزئیات این برخورد غیرمنتظره مطلع شوم. اما کوین یامگا تمایلی به انجام مصاحبه نشان نداده و مدعی شد حرف‌های خود را به زودی در زمین خواهد زد. ستاره‌ای که برخلاف همگان مطمئن بود هنوز فوتبالش تمام نشده، حالا یکی از بازیکنان ارزشمند نساجی به حساب می‌آید و البته یک لحظه برداشته شدن نقاب از روی صورت کوین، نشان داد چه وضعیت اسفناکی در ماه‌های گذشته به این بازیکن تحمیل شده است.

فراموش نکنیم لئاندرو پادوانی، مدافع برزیلی استقلال نیز در سال‌های گذشته با چنین برخورد تندی از سوی باشگاه مواجه شده بود. این بازیکن که در دیدار مقابل فولاد در اهواز در اسفند سال 96 دچار مصدومیت جدی شد و زندگی سال‌های اخیر او روی ویلچر و با عصبانیت نسبت به برخورد تند باشگاه استقلال حتی در مورد تسویه حساب حق و حقوقش سپری شده.

تنها یک لحظه برداشته شدن نقاب از صورت ستاره فرانسوی نشان داد چه‌ها که بر سر او رفت و کَس نزد آهی.

عملکرد استقلال این فصل هر چه باشد، به هر حال چند سال دیگر در اذهان عمومی کمرنگ تر شده و مانند هزار و یک فراز و نشیب این باشگاه در طول این چند دهه، به حافظه تاریخی الصاق خواهد شد. اما بی تردید این بی‌معرفتی و بی‌اهمیتی نسبت به سلامت یک نفر و "رفاقت تنها در روزهای خوشی"، در ذهن همه هواداران فوتبال ثبت خواهد شد. طرفداران تیم های بزرگ حالا بهتر از گذشته می توانند تصمیمات مقطعی برخی ستاره‌های بزرگ بابت ترک استقلال یا پرسپولیس را ترک کنند؛ دلیلش آنقدر واضح است که به عقیده من نیازی به توضیح ندارد، اما این برخورد مستبدانه و دور از نشانه‌های انسانی، هر بازیکنی را نسبت به آینده خود نگران می کند.

اینکه اگر روزی در یک تمرین عادی هم چنین حادثه تلخی حادث شد، دیگر باشگاه و مدیر و سرمربی تعهدی نسبت به حتی جان و سلامتی بازیکن در آینده روی دوش خود نمی بینند و انگار رابطه عاشقانه استقلال و کوین یامگا، بعد از آن تکل خشن و عجیب امید حامدی‌فر به پایان رسیده. ستاره‌ای که نقش مهمی در تنها قهرمانی استقلال در لیگ برتر در سال های اخیر داشته و یک بار در دقیقه 98 دربی آنها را از شکست مقابل رقیب سنتی نجات داد، اما در روزهای تلخ دست و پنجه نرم کردن با حتی خطر نابینایی، از سوی باشگاه طرد شده و احتمالا به زودی سر حق و حقوق خود نیز با آنها وارد مناقشه خواهد شد. این واقعیت فوتبال ایران است، نه آن ادبیات احساسی صفحات مجازی، بعد از جدایی یک ستاره و روایت‌های سیاه و سفید از تصمیمات بازیکنانی که بر خلاف ما، فوتبال تفریح‌شان نیست، شغل و زندگی‌شان است.

آنچه بر کوین یامگا در این مدت سپری شده، در نهایت خلاصه در سکانس پایانی فیلم پاپیون خلاصه خواهد شد. لحظه ای ماندگار در تاریخ سینما، وقتی که استیو مک‌کویین بعد از وداع با داستین هافمن، از ارتفاعی بلند خودش را به داخل اقیانوس پرتاب کرده و فریاد می‌زد: من هنوز زنده‌ام. فریادی که کوین یامگا نیز مشابهش را دیروز سر داد و احتمالا خیلی از ما نیز که به سخت‌جانی‌مان این گمان نبود، در رویای خود با ستاره فرانسوی همصدا شدیم: ما هنوز زنده‌ایم.

آریا فاطمی‌مقدم

اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام! 2
اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام! 3
اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام! 4
اکران برخاسته از گور در شمال؛/ پاسخ خشن و استوار به استقلال: من هنوز زنده‌ام! 5