شنبه 1 اردیبهشت 1403

ایجاد رانت جدید با عرضه خودرو در بورس / در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ایجاد رانت جدید با عرضه خودرو در بورس / در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مهران شفاعتی؛ طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت خودرو راه را برای یکه تازی دلالان در این حوزه باز کرد و سود‌های عجیبی را به جیب زدند. سود‌هایی که اصولا باید از بنگاه‌های مولد به دست بیاید، اما در اقتصاد بیمار ایران، سالهاست در فعالیت‌های نامولد کسب می‌شود. این درحالی است که در این روز‌ها نیز، خودرو که به عنوان یک نیاز اساسی مردم شناخته می‌شود، حالا به عنوان...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مهران شفاعتی؛ طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت خودرو راه را برای یکه تازی دلالان در این حوزه باز کرد و سود‌های عجیبی را به جیب زدند. سود‌هایی که اصولا باید از بنگاه‌های مولد به دست بیاید، اما در اقتصاد بیمار ایران، سالهاست در فعالیت‌های نامولد کسب می‌شود.

این درحالی است که در این روز‌ها نیز، خودرو که به عنوان یک نیاز اساسی مردم شناخته می‌شود، حالا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در بین مردم دست به دست می‌شود. حالا عده‌ای تعداد زیادی اتومبیل دارند و در مقابل گروهی نیز باید در رویای خرید خودرو زندگی کنند. به عقیده کارشناسان یکی از مهمترین چالش‌های خودروسازی کشور، وجود قرعه کشی، ایجاد رانت و تقاضای سوداگرانه است.

لغو عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا هرچند که قرار بود دو خودروی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه شود، اما یک روز قبل از عرضه این تو محصول، دستوری از وزارت صمت ابلاغ شد تا این اتفاق نیفتد. عده‌ای معتقد بودند که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند همچون فولاد و سیمان، بازار این کالا را سر وسامان بدهد، در مقابل نیز افرادی می‌گفتند که بورس کالا نه تنها در شرایط فعلی کمک کننده نیست، بلکه رانت جدیدی را برای گروهی ایجاد می‌کند و باعث سه نرخی شدن قیمت اتومبیل می‌شود.

در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود در همین راستا و با توجه به عدم عرضه خودرو در بورس کالا، خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو پیگیر این مسئله از سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

فاطمی امین در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو مبنی براینکه چرا ناگهان عرضه 2 خودروی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا لغو شد، گفت: در هیچ جای دنیا در بورس کالا خودرو عرضه نمی‌شود و بورس برای کالا‌های بی نام نشان مثل فولاد است، ولی اینکه بیاییم در بورس کالا خودرو را عرضه کنیم، امکان پذیر است. ما مخالفتی در عرضه خودرو در بورس کالا نداریم. متاسفانه اطلاع رسانی بدی انجام شد، 2 ماه قبل از اینکه این عرضه انجام شود، با بورس مکاتبه شده بود که در این مقطع زمانی، این کار درست نیست.

شاید در ماه های آینده خودرو را در بورس کالا عرضه کنیم وی ادامه داد: من مشتاقانه دنبال این نیستم که خودرو در بورس عرضه شود، این مسئله سازوکاری است که یک ویژگی‌هایی دارد و قابل تامل است و این موضوع را رد نمی‌کنیم و ممکن است در ماه‌های آینده به همین سمت برویم، اما در این مقطع زمانی این کار نادرست بود، زیرا یک رانت زیادی را جابه جا می‌کرد و ما از یک ماه و نیم قبل نامه مکتوبی زده شد تا بورس کالا این کار را انجام ندهد، اما متاسفانه روال را جلو بردند و آن نامه یک روز قبل از عرضه که زده شد، نوعی اتمام حجت بود که شما درحال انجام کار غیرقانونی هستید.

فاطمی امین بیان کرد: یکی از بدبختی‌های صنعت خودرو این است که مدعی زیاد دارد، اما من فقط پاسخگوی آن هستم. یعنی همه افراد در طول روز در مورد خودرو صحبت می‌کنند و با استفاده از آن کسب شهرت می‌کنند، همه هم نامه می‌زنند و توضیح می‌خواهند و مداخله می‌کنند و فقط وزارت صمت را موظف به پاسخگویی می‌دانند.

حاکمیت را از شرکت های خصوصی جدا کردیم

وزیر صمت در پایان سخنان خود اظهار داشت: گروهی از این شرکت‌ها خصوصی هستند. درست است که ما در این شرکت‌ها هم سهمی داریم، اما کاملا حاکمیت را از شرکت‌ها جدا کرده ایم، یعنی به هیچ وجه حکمرانی صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، زیر نظر آقای منطقی انجام می‌گیرد، با سهامداری که در سازمان گسترش است، کاملا جدا بوده، یعنی اعمال مالکین دولت از طریق آقای نبوی و اعمال حاکمیت از طریق آقای منطقی صورت می‌گیرد که این دو مورد کاملا از هم جدا هستند. در بورس کالا یک رانتی وجود داشت و متاسفانه این کسانی که رانتشان از بین رفت، در این قضیه ورود کردند و فضای رسانه‌ای را معکوس کردند. به جای اینکه از ما برای از بین بردن رانتی تقدیر شود، مسئله برعکس شد و این فضا به وجود آمد.