چهارشنبه 18 مهر 1403

ایمیدرو به تعهدات خود درباره معدن آلبلاغ عمل نکرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ایمیدرو به تعهدات خود درباره معدن آلبلاغ عمل نکرد

محمد علی شجاعی از بی مسئولیتی هلدینگ ایمیدرو در قبال انجام تفاهم نامه امضا شده در زمینه انجام مطالعات اکتشافی در معدن آلبلاغ به شدت انتقاد کرد و گفت: ایمیدرو به هیچیک از تعهدات خود در این تفاهم نامه عمل نکرده و پای کار نیامده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای معادن استان درباره ایمیدرو و انجام تعهداتش در این منطقه معدنی در استان اظهار کرد: در تیر ماه سال گذشته طی سفر رییس جمهور به خراسان شمالی از جمله تفاهم نامه هایی که میان استان و سرمایه گذاران منعقد شد، تفاهم نامه منعقد شده استان با هلدینگ ایمیدرو در زمینه انجام مطالعات اکتشافی و معدن کاوی در منطقه معدنی آلبلاغ بوده است.

شجاعی تصریح کرد: درحالیکه ایمیدرو می بایست نسبت به اخذ مجوزها و آماده سازی مقدمات انجام کار ورود می کرد، این اقدام را انجام نداد، با این وجود، استان مجوزهای لازم را از وزارت صمت و سازمان محیط زیست کشور اخذ کرد.

وی تصریح کرد: با وجود این، ایمیدرو تا به کنون نسبت به انجام تعهدات خود نسبت به خراسان شمالی که در تفاهم نامه امضا شده، ورود نکرده است.

وی افزود: درحالیکه معاون وزیر صمت به ایمیدرو مکاتبه کرده که فعالیت خود را در این منطقه آغاز کند همچنین صورت جلسه ای نیز تنظیم شده تا ایمیدرو هزینه های حفاظت از منطقه را بپردازد، اما ایمیدرو در این زمینه به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده و در همین زمینه استان نیز تلاش های بسیاری را انجام داد تا ایمیدرو متوجه مسئولیت خود نسبت به تعهداتش شود که متاسفانه ایمیدرو نسبت به خراسان شمالی رویه بی اعتنایی را در پیش گرفته است.

شجاعی یادآور شد: ایمیدرو مسئولیت انجام انفجار در این منطقه معدنی را بر عهده مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم گذاشت که متاسفانه این مجتمع صنعتی نیز به این تعهد خود عمل نکرد.

وی در ادامه با اذعان بر اینکه ایمیدرو پس از گذشت 10 ماه از عقد تفاهم نامه، نامه ای را تنظیم کرد مبنی بر اینکه ایمیدرو امنیت را در منطقه برقرار کرده و به تمامی وظایف خود در این تفاهم نامه عمل کرده تا استانداری خراسان شمالی آن را امضا کند، اعلام کرد: ایمیدرو این نامه را با این هدف تنظیم کرده است تا هزینه های ایجاد هر مشکل و آسیبی که در این منطقه بوجود می آید توسط استانداری خراسان شمالی پرداخته شود!

وی تصریح کرد: بنده اجازه امضای این درخواست را نخواهم داد.

استاندار خراسان شمالی گفت: ایمیدرو باید اعلام کند که آیا پای کار می آید و یا اینکه تفاهم نامه باید ملغی شود تا به سراغ یک سرمایه گذار دیگر برویم.

شجاعی در خاتمه اظهار کرد: ایمیدرو نسبت به این تفاهم نامه به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرد و نگاه ایمیدرو به استان خراسان شمالی با این رویه بی مسئولیتی همانند سایر صنایع فعال در استان ناشایست بوده است.

مهدی اله پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، نیز امروز در جلسه شورای معادن خراسان شمالی با اشاره به فعالیت دوباره سودجویان در معدن آلبلاغ و برداشت غیر مجاز مواد معدنی از این منطقه حفاظت شده، اظهار کرد: این حضور غیرمجاز در این منطقه معدنی واقع در ساریگل موجب فرسوده شدن نیروهای حفاظتی و ایجاد هزینه برای این اداره کل شده اند.

اله پور با بیان اینکه وزارت صمت و سازمان محیط زیست کشور برای ورود ایمیدرو به انجام مطالعات اکتشافی در این منطقه معدنی، مجوزها را صادر کرده اند، از عدم انجام تعهدات ایمیدرو نسبت به تفاهم نامه منعقد شده در زمینه انجام مطالعات اکتشافی در منطقه معدنی آلبلاغ انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: تاخیر ایمیدرو در انجام مسئولیتش نسبت به منطقه معدنی آلبلاغ موجب آسیب رسانی بیشتر به این منطقه می شود.

وی خواستار شد: ایمیدرو نسبت به تعهدش در زمینه استقرار یک تیم حفاظتی برای برقراری حفظ امنیت در این منطقه را انجام دهد.

سردار علیرضا مظاهری، فرمانده نیروی انتظامی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: تا به کنون نیروی انتظامی استان مسئولیت حفاظت و مقابله با حضور سودجویان در این منطقه را انجام داده است.

سردار مظاهری گفت: در این منطقه از سودجویان مواد معدنی بسیاری کشف شده که توسط سازمان صمت استان به فروش رسیده اند و این در حالی است که هنوز هزینه حق الکشف از سوی سازمان صمت استان به نیروی انتظامی استان پرداخت نشده است.

وی خواستار شد: استانداری نسبت به این مطالبه نیروی انتظامی استان اقدام کند.

رضا فیروزه، رییس سازمان صمت استان نیز در این باره اظهار کرد: تاخیر حضور ایمیدرو به منطقه معدنی آلبلاغ برای انجام مطالعات اکتشافی در این منطقه به علت صدور دیگر هنگام مجوز از سوی سازمان محیط زیست کشور بوده است.

فیروزه گفت: محیط زیست کشور مجوز انجام اکتشاف را در آذر ماه سال گذشته صادر کرد درحالیکه اگر این مجوز مرداد ماه سال گذشته صادر می شد، ایمیدرو به موقع نسبت به انجام تعهداتش پای کار می آمد.

وی درباره پرداخت حق الکشف به نیروی انتظامی استان نیز عنوان کرد: مزایده مواد معدنی کشف شده از معدن آلبلاغ به علت طی مراحل اداری و قضایی زمان بر با تاخیر انجام شد که به همین علت تا به کنون نتوانستیم مبالغ حق الکشف را به نیروی انتظامی استان بپردازیم.

انتهای پیام / قهرمانی