جمعه 13 مهر 1403

بارش باران برخی نقاط کردستان را فرا می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بارش باران برخی نقاط کردستان را فرا می‌گیرد

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هوا شناسی کردستان گفت: طی 2 روز آینده بارش باران مناطق شمالی و ارتفاعات این استان را فرا می‌گیرد.

علی پاهی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به خروجی مدل‌های هواشناسی از اواسط دیشب همراه با کاهش پایداری و عبور امواج بارشی از سطح منطقه، افزایش پوشش ابر، وزش باد گاهش شدید، و در برخی ساعات رگبار و رعد و برق پراکنده در نیمه شمالی داشتیم.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در این ایام در کل زیاد نیست اما با در نظر گرفتن وقوع اولین بارش پاییز، سبب لغزندگی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان خواهد شد که هواشناسی کردستان در این خصوص هشدار سطح زرد صادر کرده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان یادآور شد: برای روزهای پنجشنبه و جمعه در ساعات بعد از ظهر وزش باد شدید و قابل ملاحظه در استان خواهیم داشت.

پناهی افزود: از لحاظ دمایی نیز با توجه به افزایش رطوبت و پوشش ابر، دمای هوا حداقل تا روز پنجشنبه 2 تا سه درجه سانتیگراد روند افزایشی دارد.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: مدیریت زراعت و باغبانی این سازمان در ارتباط با هشدار هواشناسی توصیه‌هایی را برای کشاورزان صادر و از طریق کارشناسان پهنه بندی به بهره برداران منتقل کرده است.

مهدی فتحی اضافه کرد: این توصیه‌ها شامل تسریع در برداشت مزارع سیب زمینی و چغندرقند باقی‌مانده و انتقال سریع محصول به انبار و برداشت محصولات باغی است.

وی افزود: تجهیز و تامین سوخت گلخانه‌ها و واحدهای پرورش قارچ خوراکی نیز از دیگر توصیه‌های صادر شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای بهره برداران است.

میزان بارش نزولات جوی این استان در در چهل روز ابتدایی سال زراعی جاری (1400 - 1399) نسبت به مدت مشابه سال قبل 98 درصد کاهش داشته است.

میانگین بارندگی سال زراعی جاری در این مدت اول امسال تنها یک میلیمتر و چهار ایستگاه زرینه پنج میلیمتر، مریوان چهار میلیمتر، بانه نیم میلیمتر و بیجار 2 دهم میلیمتر ثبت شده است.

این در حالیست که سال گذشته در این مدت تمام شهرستان‌ها شاهد نزولات جوی به میزان میانگین 45 میلیمتر بوددو که بیشترین آن نیز در بانه با 87 میلیمتر، سنندج 56 میلیمتر، سروآباد 54 میلیمتر به وقوع پیوست.

*س_برچسب‌ها_س*