چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

بارش‌های مناطق جنوبی رکورد نیم قرن اخیر را زد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
بارش‌های مناطق جنوبی رکورد نیم قرن اخیر را زد

رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که بارش‌های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل 10 رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است.

سحر تاج بخش مسلمان با اشاره به بی سابقه بودن بارش‌های اخیر در برخی مناطق جنوبی گفت: میزان بارش‌های روزانه در برخی مناطق حتی از رکورد‌های به جامانده از طوفان گونو در سال 1386 نیز بیشتر بوده است.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در کنارک ظرف 24 ساعت حدود 247 میلیمتر باران بارید که 140 میلیمتر بیشتر از رکورد روزانه قبلی [که حاصل از فعالیت طوفان حاره‌ای گونو در سال 1386 بوده] است.

وی تصریح کرد: در زرآباد نیز در 24 ساعت 270 میلی متر باران بارید که این مقدار 200 میلیمتر بیشتر از رکورد قبلی در سال 1376 این شهر است.

تاج بخش مسلمان اضافه کرد: این مقدار بارش در یک شبانه روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تاکنون بی‌سابقه است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز برای نخستین بار در حدود نیم قرن اخیر، 146 میلی متر باران ظرف 24 ساعت بارید.

وی گفت: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که بارش‌های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل 10 رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است.

تاج بخش مسلمان افزود: آنچه سامانه بارشی اخیر جنوب کشور را از سامانه‌های قبلی آن متمایز می‌کند، بارش‌های فراتر از ظرفیت‌های اقلیمی و توان زیرساختی در برخی از این مناطق است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بی‌شک وقتی خیلی بیشتر از ظرفیت‌های اقلیمی یک منطقه باران می‌بارد، خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف وارد می‌شود.

تاج‌بخش مسلمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تا صبح امروز از بیش از 380 ایستگاه هواشناسی و بارانسجی پنج استان جنوب و جنوب شرقی کشور بارندگی گزارش شده است که در برخی مناطق سبب آبگرفتگی گسترده، بالاآمدن آب در معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده است.

از میان اخبار

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

ماجرای ماشین پلیس‌های «دوربین‌دار» تهران چیست؟