سه‌شنبه 24 مهر 1403

بارش‌ها در استان سمنان نسبت به بلندمدت 60 درصد افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بارش‌ها در استان سمنان نسبت به بلندمدت 60 درصد افزایش یافت

سمنان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی 99-98 تاکنون در استان نسبت به بلندمدت 60.6 درصد افزایش یافت.

ایرج مصطفوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بارندگی‌ها از ابتدای مهر 98 تا سی‌ام اردیبهشت امسال بیش از 147 درصد از بارش آبی استان سمنان را تامین کرد.

وی اضافه کرد: میانگین بارندگی استان سمنان در این مدت، 162.8 میلیمتر بود که مقایسه این آمار با مدت مشابه سال زراعی گذشته که 145.9 میلیمتر بود، افزایش 11.6 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابراز داشت که متوسط بارندگی در بلند مدت در دوره یادشده این استان 101.4 میلیمتر بود که با میانگین بارندگی سال زراعی امسال تفاوت 61.4 میلیمتری دارد.

مصطفوی با اشاره به عوارض تغییرات اقلیمی سمنان، بیان کرد: با توجه به این مساله، بارش‌ها از بارندگی‌های ملایم، یکنواخت و جامد به بارش‌های پراکنده، رگباری و سیل آسا تبدیل شد.

وی تاکید کرد: عامل انسانی مانند تولید گازهای گلخانه‌ای و صنعتی شدن و عوامل طبیعی سبب تغییر اقلیم شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: براساس اعلام مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، متوسط بارندگی ایران در بازه زمانی یاد شده نسبت به بلندمدت 31.3 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته در همین دوره 6.4 درصد کاهش داشت.

متوسط بارندگی استان سمنان در بلند مدت 120 میلی متر عنوان می‌شود.

سامانه هواگوی 134 آماده ارائه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی‌های جوی سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

*س_برچسب‌ها_س*